دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

بی بی سی؛ از ایران ستیزی تا عرب ستیزی/ فیلم

بی بی سی:


جمعیت عرب های ایران بیش از 2 میلیون نفر است. این دو میلیون ایرانی وقتی می شنوند در ورزشگاهی در اصفهان، تهران، و یا رشت شعار ضد عربی داده می شود چه احساسی دارند؟



شبکه بی بی سی، ارگان رسمی دولت انگلیس، در ادامه سیاست های تفرقه انگیزانه خود بین قومیت های ایرانی، در ویژه برنامه ای با این ادعا که "عرب های ایران، قربانیان عرب ستیزی هستند" نظرات کارشناسان خود را در این باره جویا شد.


مجری بی بی سی که از همان ابتدا فرض خود را بر این گذاشته بود که الا و لابد "عرب های ایران، قربانیان عرب ستیزی هستند" در این باره گفت: «جمعیت عرب های ایران بیش از 2 میلیون نفر است. این دو میلیون ایرانی وقتی می شنوند در ورزشگاهی در اصفهان، تهران، و یا رشت شعار ضد عربی داده می شود چه احساسی دارند؟ طراحان و بیان کنندگان شعارهای ضد عرب در جواب این دو میلیون عرب چه خواهند گفت؟


بی بی سی در ادامه بدون ارائه سندی و بدون نام بردن از کسی مدعی شد: «این مشکل آنگاه جدی تر می شود که در می یابیم ضدیت با عرب منحصر  در علاقمندان به فوتبال نمی شود. یکی از فیلسوفان [؟!] کشور اخیرا در مصاحبه ای گفته است: ارادتش به اسلام ارادت به اسلام [امام] علی [ع] است و نه این عربها، باور به این که این فیلسوف نداند امام اول شیعیان عرب بود دشوار است. آیا این مثال ها نشان از سرخوردگی عمیق ایرانی ها از تاریخ خود نیست؟ چنین مثال هایی صرفا راهی برای تخلیه احساسات ملی نیست؟ آنچه که اینجا و آنجا در شعارها  و گفتارهای پراکنده دیده می شود می تواند مانع دیدن این واقعیت شود که در مجموع در ایران بین مردم متفاوت از اقوام و نژادهای متفاوت هم زیستی  مسالمت آمیز در جریان است؟»



مجری بی بی سی افزود: «در این برنامه از میهمانان خود می پرسیم "آیا عرب های ایران قربانی عرب ستیزیی رایج در کشورند؟" و اگر چنین است آنچه به عرب ها می گذرد چه قدر متفاوت است از وضعیت سایر اقلیت های قومی و نژادی ایران؟»


در این برنامه عزیزی که بی بی سی  از وی به عنوان "دبیر کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی" نامبرد در پاسخ به اینکه "آیا شما شواهدی دال بر عرب ستیزی در ایران دارید؟ آیا واقعا در زندگی مردم عرب ستیزی که ما از آن سخن می گوییم جاری و ساری است" مدعی شد: «از قرن 19 به این طرف  فاشیسم عرب ستیزی در ایران شروع شد یعنی در سه نسل پیاپی کتاب های درسی و غیر درسی و همچنین محتویات رسانه ها در ایران به طوری بازتولید شد که عرب های ایران قربانی این گفتمان فاشیسمی ضد عربی شدند [!]



در ادامه اما "رضا قاسمی"، دیپلمات پیشین ایران در دوران پهلوی، با پاسخ های خود بی بی سی و میهمان های آن را شوکه کرد.

 

"رضا قاسمی" در همان ابتدا فرض اولیه بی بی سی را به باد انتقاد گرفت و اظهار داشت که این فرض شما از اول غلط و بر اساس اطلاعات اشتباه بنا شده است.


قاسمی در پاسخ به این که آیا شما مخالف وجود عرب ستیزی رایج در ایران هستید" گفت: «بنده نه عرب ستیزی در ایران می بینم و نه عرب ستیزی رایج، این درست مثل داستان معروف "خسن و خسین هرسه برادران" معاویه بودند می ماند، چه عرب ستیزی ای، کجاست این عرب ستیزی که شما می گویید؟ بله در قرن های گذشته یک عقده تاریخی در این زمینه وجود اما نه الان.»


مجری بی بی سی در ادامه با طرح این سوال که " این عقده ای که در طول تاریخ در دلها مانده است چه تاثیر در برخود مردم با عرب زبانان برجای گذاشته" گفت: «هیچ، بنده هیچ تاثیری نمی بینم ، بنده یک ایرانی هستم و با تمام بی رغبتی و مخالفتی که با جمهوری اسلامی دارم از اینکه به زبان عربی در ایران اهمیت می دهند بسیار خوشنودم، برای اینکه معتقدم زبان فارسی با زبان عربی ممزوج است و بهترین فضلای ما کسانی هستد که عربی می دانند واین یک واقعیت است.»


قاسمی افزود: اگر قبول کنیم که خوزستان جزء لایتجزای ایران است، اگر چه انگلیسی ها در دوره ای تلاش کردند آن را از ایران جدا کنند و به بخشی مثل قطر و ابوظبی تبدیل کنند، دیگر نباید بگوییم عرب های ایران، بلکه باید بگوییم عرب زبانان ایران نیز مانند ترک زبانان ایران و بلوچ زبانان ایران. وی تاکید کرد: عرب زبانان ایران نیز مانند سایر اقوام ایرانی بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند.

 

مجری بی بی سی در ادامه شیطنت خود به این بخش از سخنان قاسمی" که باید به عرب های ایرانی همچون سایر اقوام، ایرانیان عرب زبان گفت" واکنش نشان داد و گفت: اما در ایران به "کردها" کردهای ایرانی می گویند نه کرد زبانان ایرانی...»

 

به نظر می رسد شبکه بی بی سی در ادامه سیاست "تفرقه بیانداز و حکومت کن" دولت انگلیس تلاش می کند با باز تولید چنین صحنه هایی در اذهان عمومی بویژه شهروندان عرب زبان ایران در استان های جنوبی احساسات آنها را نسبت به سایر اقوام ایرانی بشوراند. این در حالی است که مردم ایران از عرب، عجم، ترک، کرد ، لر، بلوچ و... همواره در کنار یکدیگر با صمیمت و صفا زندگی کرده و می کنند و همواره در مناسبت های ملی و مذهبی در کنار هم و با اتحاد و یک پارچگی وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته اند.

منبع:جام نیوز

لینک مرتبط: خط فتنه قومی مذهبی برخی دولتهای عربی در خوزستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد