دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

مبارزه با عدالت‌طلبی و حمایت از محرومین با کدامین مبنا؟

حسین مهدیزاده نراقی

-
«پیـش‌بینی می‌شود که یک فتنه جدید در راه داشته باشیم، این فتنه با فتنه‌های گذشته مانند سال 88 یا فتنه‌هایی که در این 34 سال رخ داد تفاوت دارد و فتنه آینده با شعار عدالت، مقابله با فساد و با چهره نفاق و حمایت از پابرهنه به میدان می‌آید. فتنه‌ای که در ماه‌های اول سال با آن
روبه رو خواهیم بود چهره نفاق‌گونه دارد و باید گفت مبارزه با نفاق مشکل‌تر است و اگر فتنه آشکار باشد راحت‌تر می‌توان مقابله کرد.»

- «برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌ها و پول‌هایی که در دو، سه سال اخیر خرج شده، ساختاری را به وجود آورده که ممکن است به نام دفاع از ولایت و شعار امام زمان(عج) و دفاع از عدالت، کار خود را انجام دهد.»

این سخنان بخشی از صحبت‌های دو نفر از مسئولان رده بالای نظامی و قضایی کشور است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منعکس شده است. بعد از این سخنان، چند پرسش ذهن آگاهان و کیاسان عرصه سیاست را به خود مشغول می‌کند:

اول: «عدالت‌طلبی؛ مبارزه با فساد و حمایت از پابرهنگان» در اندیشه‌های راهبردی امام راحل و خلف شایسته‌اش مقام معظم رهبری چه جایگاهی دارد؟

8 شهریور 1384و در نخستین دیدار دکتر احمدی‌نژاد و هیات دولت نهم با رهبر فرزانه انقلاب، معظم‌له می‌فرمایند: «وقتی که ایشان (دکتر احمدی‌نژاد) تبلیغات انتخاباتی می‌کردند، به افراد خانواده‌ خودم می‌گفتم اگر آقای احمدی‌نژاد رأی هم نیاورد، این خدمت بزرگ را به انقلاب کرد که شعار عدالت محوری را مطرح کرد؛ نگذاشت به فراموشی سپردن این شعار بشود یک سنت. این شعار مطرح شد و ذهن‌ها را به خودش متوجه کرد. خوشبختانه مردم هم فهمیدند، خواستند، دوست داشتند و رأی دادند.»

امام روح‌الله نیز مقابله با مرفهین بی‌درد را کاری بس سخت و جانفرسا خوانده و می‌فرمایند: « تنها آن‌هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب‌ها هستند. ما باید تمام‌ تلاش‌مان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولان نظام ایران انقلابی باید بدانند که شماری از خدا بی‌خبر برای از بین بردن انقلاب هرکس را که بخواهد برای فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطی» می‌خوانند.

از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت و تمام هم و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. امریکا و استکبار در تمامی زمینه‌ها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مقدس نماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کرده‌ام. اینان با تزویرشان از درون، محتوای انقلاب و اسلام را نابود می‌کنند. اینها با قیافه‌ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت همه را بی‌دین معرفی می‌کنند. باید از شر اینها به خدا پناه بریم.»(صحیفه امام خمینی(ره) جلد 21، صفحات 86 و 87)

دوم: شعار «عدالت‌طبی و دفاع از حقوق محرومان و مبارزه با فساد» در تفکرات کدام یکی از احزاب یا گروه‌های فعال سیاسی کشور دارای جایگاه است؟

اصولگرایان؟ اصلاح‌طلبان؟ یا گزینه سوم که با نه بزرگ به راست و چپ، در پی احقاق حقوق مستضعفین بوده و امروز به جریان انحرافی شهرت پیدا کرده است. صد البته انحراف در این جریان امری صحیح و مقبول است اگر انحراف این‌گونه تعبیر شود: «نه بزرگ به دو جریان به ظاهر متضاد و در باطن همسو!» (چپ و راست)

سوم: اصولاً پیش‌بینی فتنه آینده و قضاوت بر اساس این پیش‌بینی، چه جایگاهی در امر قضا دارد؟
ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب (اصلاحی سال 81) در بند الف مقرر کرده است: «دادسرا که عهده دار کشف جرم، تعقیب متهم به جرم، اقامه دعوی از جنبه حق اللهی و حفظ حقوق عمومی و حدود اسلامی، اجرای حکم و همچنین رسیدگی به امور حسبیه وفق ضوابط قانونی به ریاست دادستان است.»

 به نظر می‌رسد که با تفاسیر فوق، پیش از وقوع جرم، پیش‌بینی و یا متهم نمودن افراد مغایر با موازین قانونی و شرعی است چه این‌که رهبر معظم انقلاب در 7 تیرماه 1391 و در دیدار با رئیس محترم قوه قضاییه حتی اعلام نام متهم را پیش از اثبات وقوع جرم امری خلاف شرع دانستند: خیلی باید مراقب حفظ آبروی اشخاص بود. شریعت اسلامی عرض مؤمن را در ردیف جان او قرار داده. نباید قوه‌ قضاییه، دستگاه‌ها، دادگاه‌ها و دستگاه‌های اداری قوه‌ قضاییه، تحت تأثیر جوسازی تبلیغات رسانه‌ها قرار بگیرند.

خب، رسانه‌ها انصافاً در این زمینه مشکلاتی دارند؛ به خصوص حالا که این پایگاه‌های رایانه‌ای راه افتاده، مشکلاتی وجود دارد؛ یعنی خیلی امور لازم‌الرعایه، رعایت نمی‌شود؛ حقیقتاً اینجور است؛ این جزو نواقص زندگی ماست، نواقص کار ماست.


خب، این در جای خود علاج دیگری دارد؛ علاج مسأله‌ شایعات و کارهایی که در مطبوعات و غیر مطبوعات انجام می‌گیرد، مقوله‌ جداگانه‌ای است؛ اما قوه‌ قضاییه نباید تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر چنانچه همه‌ مطبوعات، همه‌ پایگاه‌های رایانه‌ای که فضا درست می‌کنند، جو درست می‌کنند، افکار عمومی می‌سازند، به یک سمتی هل دادند، قوه‌ قضاییه، آن دادگاه خاص یا دادسرایی که حالا مسئول پیگیری یک پرونده است، باید کار خودش را انجام بدهد؛ هیچ تحت تاثیر نباید قرار بگیرد. این نکته‌ بسیار اساسی‌ای است. اسم آوردن از متهمین، قبل از اثبات جرم، یا اسم نیاوردن، اما جوری بیان کردن که مانند اسم آوردن است، اینها اشکال دارد، ایراد دارد؛ اینها ارتقا قوه‌ قضاییه و دستگاه قضای کشور را یقیناً دچار اختلال می‌کند. این هم یک نکته است که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد.»


ناگفته پیداست زمانی که اعلام نام متهم پیش از اثبات جرم اشکال دارد به قیاس اولویت، متهم نمودن افراد پیش از وقوع جرم، قطعاً و بلاشک خلاف شرع و قانون خواهد بود. بی‌مناسبت نخواهد بود که به نصیحت رهبر انقلاب در دیدار روز پنجشنبه معظم‌له با اعضای خبرگان رهبری اشاره‌ای کوتاه شود:


«باید دایماً در کوره امید دمیده شود، به خصوص که نشانه‌های امید فراوان است. عظمت کنونی و مرکزیت فکری ملت ایران در دنیای اسلام، تسلط گفتمان دینی در کشور، پیشرفت‌های علمی و فناوری، نفوذ سیاسی و بین‌المللی نظام اسلامی و اقدام‌های زیربنایی عدالت محور در کشور، دستاوردهای شگرفی است که قبل از انقلاب اسلامی یا در ابتدای پیروزی آن، غیرقابل تصور بود.»

آیا ایجاد بیم و هراس از آینده، با این تعابیر رهبری معظم انقلاب همخوانی دارد؟ 


تمجید رهبر معظم انقلاب از «اقدام‌های زیربنایی عدالت‌محور» مبطل کدامین نظریه خواهد بود؟

منبع:صفحه 2 و 3 روزنامه ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد