دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

برنامه گسترده جبهه النصره برای حمله به زینبیه دمشق

جالب است که بخاطر حضور شیعیان و محبین اهل بیت (ع) و ارادتمندان به بانوی کربلا ، زینب کبری (س) ، بار ارتش در دفاع از منطقه زینبیه سبک شده و ارتش سوریه در نقاط شمالی و شرقی پایتخت متمرکز شده است.در حقیقت زینبیه یک نقطه استراتژیک محسوب می گردد و اگر سقوط کند مخالفین بر هر دو سمت جاده فرودگاه دمشق مسلط می شوند.

پارسینه قول داده که بعد از تعطیلات نوروز 1392 رفتارهای منفی و جنایت‌های جنگی، نمونه‌های آدم‌ربایی، محاصره، تخریب بارگاه‌ها و اماکن مقدس، تعطیلی مساجد شیعیان و... گزارشاتی از آن منتشر کند.

شیعیانی که بر اساس عقیده و ایمان خود داوطلبانه از حرم خانم زینب دفاع می کنند تا بحال مانع دستیابی گرگهای جبهه النصره به آن شده اند.

گفت‌وگوی کوتاه زیر، بین یکی از پاسداران محلی زینبیه و یکی از فعالین شبکه مجازی انجام شده که خبرنگار پارسینه آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است:

پرسیدم: هنگام نبرد با دشمنان، از مرگ نمی‌ترسی؟

پاسخ داد:


«هر گاه درگیری و نبرد آغاز می‌شود،تصوّر می‌کنم دختران رسول خدا (اهل حرم) پشت سرم سنگر گرفته‌اند...


گزارش اختصاصی پارسینه

برنامه گسترده برای حمله به زینبیه دمشق/آرامش قبل از طوفان در پایتخت سوریه


در حالی که شیعیان در سراسر جهان، به مناسبت میلاد پیام‌آور کربلا و اسوه مقاومت و ایستادگی، حضرت زینب کبری جشن‌های مختلفی را برپا کرده‌اند؛ بارگاه مطهر ایشان بیش از هر زمان دیگری در معرض حملات شدید و تحریب قرار دارد.

پارسینه - گروه بین‌الملل: در حالی که امروز شیعیان و آزادگان سراسر جهان، به شادباش روز میلاد پیام‌آور کربلا و سفیر آزادگان، حضرت زینب کبری می‌پردازند، گروه‌های مسلح تکفیری – به ویژه جبهه النصره – خود را برای حمله کامل به منطقه الزینبیه آماده می‌کنند.

این خبر برای برخی رسانه‌ها تکراری شده است: 
«منطقه زینبیه مورد هجوم معرضان مسلح قرار گرفت»

به گزارش سرویس بین‌الملل پارسینه، شیعیان جعفری در کنار علوی‌ها بزرگ‌ترین سدهای نفوذ و نقاط مقاومت در برابر گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد هستند.  جبهه النصره هنوز نتوانسته‌  – به رغم ماه‌ها محاصره - دو شهر شیعه‌نشین قسمت‌های شمالی استان حلب را به تصرّف خود درآورند؛ این در حالی است که به جز این دو شهر، تمامی مناطق شمالی استان حلب به طور کامل در تصرف مخالفان است. 

زمانی، بیش از نیمی از شهر حمص در تصرّف کامل مخالفان بود؛ اما دو محله شیعه‌نشین با تمام وجود مقاومت کردند. پس از تجربه حمص و تهاجم ناکام به زینبیه در تابستان گذشته، بسیاری از کشورها و نیروهای سیاسی فعال شدند تا بتوانند با جلب اعتماد شیعیان، از مخالفت آنان بکاهند. با این وجود گروه‌‌های تکفیری و تروریستی – به ویژه النصره - با جنایاتی که مرتکب شدند، همواره زمینه‌ساز بدبینی شیعیان جعفری نسبت به آینده خود را فراهم می‌کردند. در جریان عملیات آتشفشان دمشق در تابستان گذشته، گروه تکفیری لواء الاسلام بیش‌ترین میزان خشونت را در زینبیه مرتکب شد و شدت جنایت در حدی بود که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی واکنش نشان دهد. 

تشکیل گردان‌های دفاع مردمی و پاسداران محلی در زینبیه
بر روی پلاکارد نوشته است: «{خطاب به تروریست‌ها} هر مکری می‌خواهی بورز؛ همه تلاشت را به کار گیر
به خدا قسم هرگز نمی‌توانی ذکر و یاد ما را محو کنی»

رفتارهای منفی و جنایت‌های جنگی، محدود به زینبیه نمی‌شود. نمونه‌های آدم‌ربایی، محاصره، تخریب بارگاه‌ها و اماکن مقدس، تعطیلی مساجد شیعیان و... مواردی هستند که سرویس بین‌الملل پارسینه در سال آینده گزارشاتی از آن منتشر خواهد کرد.

طی دو هفته اخیر، گروه‌های مسلح به ویژه النصره (شاخه القاعده در سوریه) حملات پراکنده‌ای علیه زینبیه ترتیب داده‌اند و به نظر می‌رسد زمینه‌ای باشد برای یک تهاجم وسیع در هفته یا هفته‌های آینده. شیعیان بسیاری از نقاظ مختلف سوریه – و حتی لبنان – در منطقه زینبیه سنگر‌بندی کرده و گردان‌های دفاع محلی تشکیل داده‌اند و همین موضوع باعث شده ارتش سوریه، حضور پررنگی در این منطقه نداشته باشد. تجربه نشان داده شیعیان براساس اعتقادات خود می‌جنگند و در نتیجه شجاعت و رسادت بیش‌تری - نسبت به نیروهای ارتش و دیگر گردان‌های محلی حامی نظام سوریه - در مواجهه با مخالفان مسلح دارند. 

گفت‌وگوی کوتاه زیر، بین یکی از پاسداران محلی زینبیه و یکی از فعالین شبکه مجازی انجام شده که خبرنگار پارسینه آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است:

پرسیدم: هنگام نبرد با دشمنان، از مرگ نمی‌ترسی؟
پاسخ داد:
«هر گاه درگیری و نبرد آغاز می‌شود، 
تصوّر می‌کنم دختران رسول خدا (اهل حرم) پشت سرم سنگر گرفته‌اند...

در نتیجه ارتش با توجه به تجربه حلب، نیروهای خود را در خط اصلی مقابله با مخالفان متمرکز کرده و حضور فعالانه کم‌تری در زینبیه دارد. موقعیت جغرافیایی زینبیه نیز به صورتی است که در صورت تصرّف آن از سوی مخالفان، جاده استراتژیک فرودگاه دمشق به احتمال بسیار، به تصرّف مخالفان در می‌آید.

همان گونه که در شکل مشخص است، منطقه زینبیه در سمت غربی جاده فرودگاه دمشق واقع است و سقوط آن، به منزله سقوط هر دو سمت جاده فرودگاه خواهد بود.

در حال حاضر برخی مناطق شرقی بزرگراه مانند الملحة در تصرّف مخالفان بوده و در نقاطی مانند جمارانا، درگیری‌های گسترده‌ای گزارش می‌شود.

سقوط زینبیه، جبهه جنوبی دمشق را نیز تا حد زیادی در اختیار مخالفان قرار خواهد داد و به این ترتیب ارتش برای حفظ دمشق، جبور است هم‌زمان از شمال، جنوب و شرق شهر محافظت کند. با سقوط احتمالی زینبیه، مسیر تدارکات برای فلسطین و یرموک کاملاً مسدود شده و این دو منطقه مانند کفرسوسا، داریا و صحنایا به صورت کامل سقوط خواهند کرد. به این ترتیب، خط مقدم درگیری در المزه و المیدان خواهد بود که مناطق داخلی پایتخت محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر ارتش دولتی سوریه در مناطق شمالی و شرقی پایتخت تمرکز کرده است که خط مقدم درگیری‌ها محسوب می‌شود. {پارسینه پس از تعطیلات عید، گزارشاتی از این جبهه درگیری منتشر خواهد کرد.} به همین علت، منطقه زینبیه در معرض تهاجمات گسترده مخالفان است.

شنبه شب، نیروهای مسلح مردمی و پاسداران زینبیه به مناطق خیزران و غربه حمله بردند؛ زیرا تصور می‌کنند مخالفان مسلح از آن نقاط، برنامه تهاجم وسیع به زینبیه را تدارک دیده‌اند. اما به علت ساختار و بافت پاسداران محلی که نیروهای دفاعی می‌باشند، این حملات باعث پاکسازی کامل دو منطقه فوق نشد. با این وجود، این حمله ضربات جدی به مخالفان وارد کرد و جبهه النصره اعلام کرد 20 نفر از سربازانش در اثر این حمله کشته شدند. این در حالی است که از سوی پاسداران محلی، تنها یک نفر به نام «حسن الشرتونی» به درجه رفیع شهادت نائل شد. گفتنی است حسن الشرتونی، از شیعیان حمص بوده که کم‌ترین تجزبه عملیات نظامی نداشت، اما با مشاهده جنایات تکفیری‌ها برای مرزبانی از حرم حضرت زینب به این منطقه آمده و با پیوستن به پاسداران محلی، رخت نظامی به تن کرد.

تصویر دو تن از شهدای بومی (شیعه جعفری) که برای پاسداری از حرم آل الله اسلحه به دست گرفتند: سمیر دکان (سمت راست) و فجر الحریری (سمت چپ)

صبح روز شنبه نیز یک گردان از نیروهای جبهه النصره از منطقه الفطیسه (احمد الرشید) به سمت زینبیه در حرکت بودند که با کمین و حمله غافلگیرانه نیروهای مسح مردمی مواجه شده و مجبور به فرار از حومه الزینبیه شدند.

شهدای گردان پرچم ابا الفضل العباس، بزرگ‌ترین گردان پاسداران محلی شیعیان در زینبیه

هر چند روز شنبه، درگیری‌های بیش‌تری گزارش شد اما درگیری‌های پراکنده طی دو هفته اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای داشته که تصاویر و نام‌های تعدادی از شهدا ضمیمه شده است. از بین شهدای غیربومی که برای پاسداری از حرم دخت رسول خدا و سفیر کربلا به زینبیه آمده‌اند، می‌توان به شهید محمد مهدی حیدر ملفب به ابو هادی (نبطیه لبنان) و شهید محمد علی الطحان (شیعیان ادلب) یاد کرد.

دو تن از شهدای غیربومی که برای مرزبانی از حرم نوه رسول خدا و دخت امیرمؤمنان، ترک کاشانه کردند.
سمت راست: شهید محمد مهدی حیدر (از جنوب لبنان-نبطیه)؛ شهید حسن الشرطونی (حمص)

منبع:پارسینه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد