دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

امام عصر(عج) مصیبت خوان مصیبت امام حسین(ع) در ناحیه مقدسه

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم گفت:
 تنها خطیب و مصیبت خوان مجلس سوگواری امام حسین(ع) در زیارت ناحیه مقدسه، حجت خدا بر روی زمین یعنی امام عصر(عج) است.


 
حجت الاسلام ناصر شهیدی، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه زیارت ناحیه مقدسه در حقیقت یک مجلس آه و سوز و عزاداری سیدالشهداست، گفت: این مجلس سوگواری با حضور همه انبیاء و اولیای خدا و میزبانی امام عصر(ع) برگزار می شود.

وی بااشاره به ترسیم این محفل سوگواری در زیارت ناحیه مقدسه، افزود: این مجلس تنها به طرح مساله نمی پردازد، بلکه از ویژگی های معرفتی جریان عاشورا سخن به میان می آورد و جنبه های عزاداری سیدالشهدا(ع) را به تصویر می کشد.

حجت الاسلام شهیدی بااشاره به نکته ای عجیب در این زیارت نامه، اظهارداشت: این درحالی است که تنها خطیب و مصیبت خوان مجلس سوگواری امام حسین(ع) در زیارت ناحیه مقدسه حجت خدا بر روی زمین و امام عصر(ع) هستند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان قم با بیان اینکه این زیارت نامه در 10 بخش قابل بررسی است، تصریح کرد: بخش نخست مربوط به حضرات پیامبران و انبیای الهی است و در حقیقت درود و سلام حضرت ولی عصر(ع) بر انبیای الهی را بیان می کند.

وی ادامه داد: در این بخش اشاره شده است که حضرات معصومین نجات بخش انبیای الهی بوده و حضرات انبیاء مشمول لطف خاص الهی به واسطه ائمه معصومین هستند و جایگاه والای مقام امامت که جایگاه خلیفه الهی است، به تفصیل بیان شده است.

حجت الاسلام شهیدی اهل بیت(ع) را واسطه های فیض الهی دانست و افزود: درود حضرت ولی عصر(ع) در زیارت ناحیه مقدسه بر انبیای الهی، رسمی است که برگرفته از سبک و سیاق خطابه های اهل بیت(ع) است. به این ترتیب امام زمان(ع) در ابتدا سلام و درود می فرستند و خیلی زیبا هر پیامبر(ص) را با خصوصیات منحصر به خود معرفی می کنند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان تعدادی از این درودها، گفت: در این زیارت نامه آمده است سلام بر حضرت آدم که برگزیده عالمیان است... سلام بر هود که از طرف خدا کمک های بسیاری بر او شده است و این درودها ادامه می یابد و حضرت با بیان این درودها و سلام ها بر پیامبران گذشته احترام خاصی را بر آنها می گذارند.

وی بااشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) درخصوص نجات بخشی انبیای الهی به وسیله اهل بیت(ع)، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام در روایتی می فرمایند: زمانی که حضرت ابراهیم(ع) در آتش انداخته شد، خدا را صدا زد و فرمود خدایا به حق محمد و آل محمد مرا از آتش نجات ده و چون حضرت ابراهیم(ع) از شیعیان اهل بیت(ع) است، این لطف خاص به ایشان رسیده است.

حجت الاسلام شهیدی بااشاره به اقتدای حضرت مسیح(ع) به امام عصر(ع)، اظهارداشت: در منابع اسلامی آمده است زمانی که امام عصر(ع) به بیت المقدس می رسند، حضرت مسیح ظهور کرده و امام به حضرت مسیح تعارف اقامه نماز می کنند ولی حضرت مسیح امام عصر(ع) را اولی بر خود می دانند. به این ترتیب بسیاری از مسیحیان با پیروی از حضرت مسیح مطیع حضرت مهدی(ع) می شوند.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: تعابیر به کار رفته در این زیارت نامه نشان می دهد که هر کدام از الطافی که در حق انبیای گذشته شده است، به واسطه اهل بیت(ع) به آنها رسیده است و الطاف الهی به وسیله حجت خدا بر بندگان جاری می شود که در دعای عدیله نیز به تفصیل بیان شده است.

وی افزود: امام عصر(ع) در بخش نخست زیارت ناحیه مقدسه در قالب سلام و درود این الطاف الهی که به وسیله اهل بیت(ع) به پیامبران رسیده را بیان می کنند.

حجت الاسلام شهیدی بااشاره به قسمت آخر بخش نخست زیارت ناحیه مقدسه، تصریح کرد: در این قسمت اهل بیت(ع) واسطه های فیض الهی معرفی می شوند که مبنای قرآنی دارد. آیه 34 سوره مائده به این بحث پرداخته است و بیان می کندکه محمد(ص) و آل محمد(ص) کسانی هستند که پیامبران الهی آنان را واسطه خود قرار داده اند.

منبع:شبستان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد