دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

دانشجویان هرمزگانی در دام تبلیغات مذاهب نوظهور

ترویج مذاهب نوظهور با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس در استان هرمزگان وارد مرحله تازه ای شده است، تبلیغ و توزیع بسته های تبلیغی مذاهب نوظهور و ضاله در دانشگاههای استان زنگ خطر را برای مسئولان فرهنگی به صدا درآورده است. 

 

تمایل جوانان به عرفان های کاذب، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که درکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با این که در مجلس هشتم نیز برای حل این معضل، نشست های قابل توجه چند ساعتی برگزار و گزارش های بسیاری در این مورد داده شد، ولی هنوز این مشکل به طورکلی حل نشده است. دشمنان ضربه به باورهای اسلامی و از جمله هویت جوانان را نشانه گرفته اند و لازم است اقدامی جدی توسط دستگاه‌های دولتی و مسئولان فرهنگی انجام شود. مدارس و دانشگاه ها بیشتر در معرض ترویج نحله های انحرافی هستند.

در دوره معاصر، دنیا با پدیده ای به نام جنبش های نوظهور دینی و معنوی مواجه شده که این جنبش ها با ابعاد گسترده ای در یک زمان کوتاه 50 ساله، دنیا را فراگرفته و متأسفانه بخشی از این ادیان وارد فضای فرهنگی کشور ما شده و به طور گسترده ای در حال پیشروی است.

بسیاری از افراد جوامع به دلیل مشکلات زندگی دچار اضطرابها، افسردگی ها و مشکلات روانی هستند و این افراد راحت تر از دیگران جذب فرقه های نوظهور می شوند و کلاسهایی مانند تی ام، کنترل خشم و... در این مقوله فعالند. برخی از این ادیان قرائت های تازه ای از همان ادیان گذشته هستند و فهم جدیدی از بودائیت، مسیحیت و... درست کردند و برخی دیگر از تلفیق دو یا چند دین به وجود آمده اند.

طی گفته های مسئولان فرهنگی و محققین دینی و اسلامی نوجوانان و جوانان به خصوص در دانشگاه ها و حتی مقاطع دیگر تحصیلی مخاطب اصلی فرقه های نوظهور هستند بیشترین تأثیرگذاری چنین افکاری مانند شیطان پرستی در دوره های راهنمایی و متوسطه و به ویژه در دختران اتفاق می افتد، زیرا در این سنین گرایش دختران به مطالعه بیشتر می شود. وقتی انسان به بلوغ می رسد و پرسشهای مهم زندگی در ذهن او خطور می کند از همان زمان ادیان جدید آرام آرام به دنبال جذب مخاطبان جدید خودشان هستند. از جمله این فرقه های جدید فرقه احمدیه، فرقه تبلیغ جماعت، فرقه عرفان حلقه، فرقه عرفان کیهانی، فرقه کابالا، فرقه تی سی ام، فرقه اکنکار، گروه های شیطان پرستی و بهائیت را می توان نام برد.

شیطان در می زند

این فرقه‌ها چندی است که به دنبال ایجاد پایگاه در میان جمعیت قریب 3.5 میلیونی دانشجویان کشور برآمده و بخشی از اهداف خود را با بهره‌گیری از تکنولوژی و حضور در فضای اینترنتی پیش می‌برند. نمادهای مکاتب انحرافی در قالب نگین انگشتر، دستبند، گردنبند، پیراهن، شلوار، ادکلن، ساعت و ... عنوان شده است ستاره صبح، عدد 666 نشان سمبل با عنوان "شماره تلفن شیطان"، چشمی که در حال نگاه کردن و مسلط به همه جاست، تبر وارونه به نماد ضدعدالت، سر بُز، چشم شیطان، تصویر حرف A که نماد هرج و مرج است و نمادی که به انگلیسی (Ankh) انشاء می‌شود و سمبل شهوت‌رانی و باروری است، از دیگر نمادهای این فرقه‌های شیطانی و منحرف است.

سال گذشته مدیر کل امور فرنگی وزارت علوم و معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از دریافت گزارش‌هایی هر چند خرد و پراکنده درباره ظهور شیطان‌پرستی در برخی فضاهایی دانشگاهی خبر داد. از سوی دیگر هشدار مراجع عظام به ورود رگه هایی از عرفان های دروغین و نمادهای شیطان پرستی در جمع های دانشجویی خطر رواج این نوع گرایشات انحرافی را پررنگ تر می کند.

 درباره بحث تبلیغ فرقه های نوظهور و ضاله در خوابگاه های دانشجویی استان هرمزگان و حتی محیط دانشگاهی به صورت گزارش خبرهای پراکنده ای شنیده ایم که جای نگرانی وجود دارد و باید با برنامه ریزی نسبت به این مسئله برخورد شود. فرقه‌های انحرافی و نوظهور یکی از جنبه‌های جنگ نرم دشمنان علیه مبانی اسلامی است که برای مقابله با این چالش اساسی، تدوین برنامه‌های جامع و هدفمند فرهنگی ضروری است.

همچنین حجت الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مورد میزان نفوذ وهابیت و سلفی‌گری در استان‌های جنوبی و به ویژه هرمزگان بیان داشت: وهابیت با بداخلاقی‌ها و تندخویی‌هایی که دارد بیش از هر چیز خودش، خودش را تهدید می‌کند و از همین رو از وجود این فرقه هیچ نگرانی وجود ندارد چراکه در مقابل ایرانیان، اسلام را دین محبت و مهربانی می‌دانند.

وی تاکید کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی حرکتی معکوس در برابر دین‌ها و فرقه‌های زمینی و اسلام بدلی دارد، در حال حاضر فرقه‌گرایی و ملی‌گرایی‌هایی که ریشه در تلاش‌ها و سیاست‌های استعمارگران و قرائت نامناسب از دین دارند مهم‌ترین عامل تفرقه جوامع و مذاهب اسلامی به شمار می‌روند.

ترویج فرقه نوظهور صوفی گری در هرمزگان

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان از اجرای پژوهشی در ساختار 12 سؤال با هدف سنجش وضعیت وهابیت و سلفی‌گری در استان طی ماه‌های آینده خبر داد و افزود: این پژوهش یک ماه به طول می‌انجامد و امید است پس از انجام این پژوهش میزان نفوذ فرقه‌های مذکور در استان به دست آید.

محمد مریدی‌زاده در نشست توسعه فرهنگی اجتماعی غرب و شرق هرمزگان که با حضور مسئولان دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه آسیب‌هایی جدی در حوزه مذهب متوجه بخش‌هایی از استان است، به فعالیت‌های سلفی‌گری در این استان اشاره کرد و با بیان اینکه فعالیت‌های سلفی‌ها در کشورهای مختلف به چند دسته از جمله جهادی و تبلیغی تقسیم می‌شود، گفت: نوع فعالیت‌های سلفی‌گری در هرمزگان از نوع تبلیغی است.

حمله شبکه های ماهواره ای به ریشه های فقهی تشیع

به گفته مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان، سلفی‌‌ها حتی با توسعه شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای خود همانند شبکه‌های وصال، نور و کلمه به ریشه‌های فقهی تشیّع حمله می‌کنند.

مریدی‌زاده با بیان اینکه متأسفانه جامعه آنگونه که باید با فرقه‌های مذهبی آشنایی ندارد، بر آشناسازی مدیران دستگاه‌ها و مدیران با اهداف شوم فرقه سلفی تاکید کرد و افزود: نوع نگاه برخی از مدیران به این پدیده ضرورت آشنایی آنها را با این‌گونه فرقه‌ها بیشتر کرده است و این امر می‌تواند امور مقابله‌ای را کاربردی‌تر و تأثیرگذارتر کند. دفتر نمایندگی امور اهل سنت در استان حاضر است اساتیدی را از تهران در راستای آموزش و آشناسازی مدیران با فرقه‌های مذکور فراهم کند.

شبکه های ماهواره ای مبلغ مسیحیت؛ تهدید بزرگی برای عقاید مردم هستند

این گفته ها در حالی مطرح می شود که امام جمعه بندرعباس هم در خطبه های نماز جمعه مردم را به هوشیاری در برابر تبلیغات مسیحیت در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان فراخوانده است و تبلیغات این شبکه ها را تهدید بزرگی برای عقاید مردم می داند.

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با بیان اینکه تعداد شبکه های فارسی زبان تبلیغات مسیحیت روز به روز در حال گسترش است، اظهار داشت: تبلیغات این شبکه ها تهدید بزرگی برای عقاید مردم است و مردم و جوانان باید با مطالعه در این حوزه از اهداف این شبکه ها آگاهی بیشتری پیدا کنند. زمانی که از بندرعباس هم با شبکه های ماهواره ای تبلیغات مسیحیت تماس می گیرند افراد آگاه باید با اطلاع رسانی دقیق به مقابله با این شبکه ها بپردازند.

نعیم آبادی به تلاش این شبکه ها برای معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت اشاره کرد و افزود: آنها دین اسلام را دین خشونت و مسیحیت را دین مهربانی معرفی می کنند، مگر می شود بزرگان یک دین بیش از هزار زن داشته باشند و بعد در مقابل دین اسلام به عنوان دین مهربانی معرفی شوند، تبلیغات این شبکه ها و همچنین تماس مردم با این شبکه ها نوعی هشدار و تهدید محسوب می شود و باید با مطالعه درست و اطلاع رسانی دقیق از تحقق اهداف این شبکه ها جلوگیری کرد.

فعالیت مبلغین مسیحیت در دانشگاه ها

سال گذشته بود که مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان نسبت به ترویج علائم شیطان پرستی و مذهب مسیحیت در بین دانشجویان هشدار داد و اعلام کرد هر چند فعالیت وهابیت، صوفیگری و بهائیت کمتر مشاهده شده اما این به این معنا نیست که اصلا وجود نداشته باشند.

حجت الاسلام سید شکر الله زندوی در گفتگو با خبرنگار مهر با رد شایعات رسوخ شیطان پرستی در بین دانشجویان خوابگاههای هرمزگان بیان داشت: اعتقادی به رسوخ شیطان پرستی در بین دانشجویان خوابگاهی ندارم اما متاسفانه نمادهای شیطان پرستی از روی ناآگاهی دانشجویان در بین دانشجویان رواج پیدا کرده است که این خود زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی به حساب می آید.

وی با اشاره به تلاش برخی از افراد سودجو در گسترش مسیحیت در بین دانشجویان خوابگاهی افزود: یکسری تلاشهای مذبوحانه در دانشگاهها جهت ترویج آنچه را که مسیحیت می نامند صورت گرفته که سازمان تبلیغات اسلامی سعی کرده است با در اختیار قرار دادن جزوات و کتب مرجع اسلامی این نوع تلاشها را بی اثر کند. اعتقاد دارم اگر جوانان ما به منطق بی پایه و استدلالهای بسیار سخیف مسیحیتی که امروزه متداول شده توجه کنند رویکردی به آن نشان نخواهند داد زیرا این گروه که سعی در ترویج مسیحیت دارند نتوانسته اند عقاید متناسب با شعائر روز و تکالیف مطرح را به اثبات برسانند. اگر هم رویکردی در بین دانشجویان مشاهده می شود تظاهری است و دانشجویان با تحقیق گفته های این افراد به بی اساس بودن استدلالهای آنان پی برده اند.

در این خصوص به سراغ حجت الاسلام علی اکبر میرزایی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه هرمزگان رفتیم و در مورد وضعیت فرقه های نوظهور در دانشگاه ها به خوصوص دانشجویان خوابگاهی سئوالاتی را مطرح کردیم.

حجت الاسلام علی اکبر میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ترویج فرقه ها و مذاهب ضاله در میان دانشجویان دانشگاه های استان بیان داشت: قطعا فرقه های نوظهور در دانشگاه ها فعالیت می کنند و هیچوقت نمی توانیم این موضوع را انکار کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی توان گفت این فرقه ها در میان دانشجویان رواج پیدا کرده است، افزود: حضور پر شور دانشجویان در مراسمات مختلف از جمله دعا و نیایش و طرح ضایفت اندیشه نشان از آن دارد که این فرقه ها موفق نبوده اند.

حجت الاسلام میرزایی با اظهار اینکه آنچه کمش هم زیاد است دشمن است، تصریح کرد: اگر حتی یک نفر هم مروج فرقه های ضاله باشد این برای ما خیلی سخت و رنج آور خواهد بود و باید با اتخاذ تدابیر فرهنگی منطقی با اینگونه آسیبها در فضای دانشگاهی مقابله کرد.

وی اظهارداشت: از طریق مسئولان، اساتید، دست اندرکاران اجرایی و آموزشی دانشگاه با هدف اینکه چه معیارها و رگه هایی از فرقه های ضاله در دانشگاه ها است اقدام به شناسایی اینگونه مذاهب نوظهور کرده ایم که عمدتا صوفی گری، وهابیت و اهل طریقت در دانشگاه های استان فعالیت می کنند.

وی با اظهار اینکه از رواج این فرقه های نمی ترسیم بلکه باید خیلی از جریانات انحرافی را در قالب فرقه های ضاله شناسایی کنیم، اضافه کرد: باید متناسب با آسیبهای پیش رو برنامه ها و طرحهای مقابله ایی تدوین کرد، چراکه به برخورد فیزیکی تحت هیچ شرایطی اعتقاد ندارم زیرا این دانشجو گول ظواهر و ترفندهای این فرقه ها قرار گرفته و باید با گفتمان و رفع شبهات و ارائه استدلالهای منطقی دینی وی را متقاعد کرد.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه هرمزگان اظهارداشت: برخورد فیزیکی موجب می شود دانشجویی که 20 درصد به فرقه های ضاله اعتقاد دارد بیشتر از گذشته اعتقاد پیدا کند از این رو برگزاری جلسات متعدد پرسش و پاسخ مسائل دینی و مذهبی در محیط های دانشگاهی می تواند به رفع شبهات دانشجویان کمک کند.

وی در مورد تبلیغات مسیحیت در دانشگاه های استان افزود: مبلغین مسیحیت به شدت در دانشگاه ها در حال فعالیت هستند حتی جدیدا انجیلهای با جلدهای پالتویی و نفیس چاپ و اقدام به توزیع در بین دانشجویان و رانندگان کرده اند، این تبلیغات تا جایی گسترش یافته که اقدام به چاپ و توزیع بسته های فرهنگی شامل کتاب انجیل، کتاب مقدس اهل جدید و یک سری بروشورها کرده اند.

کم کاری متولیان فرهنگی در دانشگاه ها

کم کاری در هر حوزه ای موجب می شود تا فرصت طلبان به آن حوزه ورود کنند و مقاصد شوم و پلید خود را عملی سازند، بی توجهی به هشدارهای علما و پژوهشگران حوزه دین در خصوص کاستی های فرهنگی در دانشگاه ها باعث شد تا امروز شاهد افزایش تبلیغ مذاهب ضاله و غیر واقعی در خوابگاه های دانشجویی و حتی در برخی از تجمعات دانشجویی در محیطهای دانشگاهی باشیم.

غفلت از کارهای فرهنگی دانشجویی و نبود برنامه های مدون و سیاستگذاری در حوزه های فرهنگی و دینی دانشگاهی فضا را برای حضور اینگونه فرقه های نوظهور باز کرده است، مسئولان فرهنگی خارج از فضای دانشگاهی باید به یاری متولیان فرهنگی دانشگاهی بیایند و با ارائه راهکارها و تدوین برنامه های فرهنگی در طول سال و اجرا در محیط های دانشگاهی این خلاء فرهنگی را پر کرده و از نقش موثر و مشارکت تشکلهای دانشجویی در این امور غافل نشوند. 

منبع:مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد