دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

تلاش ائتلاف مخالفان سوریه برای تاسیس مقری در قاهره و کسب مشروعیت

باادامه حمایت‌های اروپایی و عربی از ائتلاف مخالفان سوریه، رئیس این ائتلاف اعلام کرد که این ائتلاف به زودی مقری را برای خود در قاهره تاسیس می‌کند و تلاش‌هایش را برای به رسمیت شناختن شدن از سوی جامعه جهانی افزایش می‌دهد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پس از به رسمیت شناختن شدن محدود ائتلاف مخالفان سوریه از سوی اتحادیه اروپا، ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز اعلام کرد که رم مساله انتخاب سفیر برای مخالفان سوری همانند آنچه که فرانسه انجام داد را در دستور کار دارد و این مساله را بررسی می‌کند.

حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز با تاکید بر ادامه حمایت دوحه از مخالفان گفت: حوادث غزه باعث نخواهد شد که از سوریه غافل بمانیم و ما انتخاب سفیر برای ائتلاف جدید مخالفان در قطر را در دستور کار داریم.

در همین حال احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوری اعلام کرد که این ائتلاف پس از مذاکره با محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر قصد دارد مقری را برای خود در قاهره تاسیس کند و تلاش‌های خود را برای به دست آوردن رسمیت از سوی جامعه جهانی گسترش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ائتلاف جدید مخالفان سوریه از پیوستن دیگر مخالفان به این ائتلاف استقبال می‌کند، اعلام کرد: ما خواستار برگزاری نشستی گسترده میان همه گروه‌های مخالف سوریه و ائتلاف خود در قاهره شده‌ایم و امیدواریم این نشست هرچه سریع‌تر برگزار شود.

معاذ الخطیب در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال رفتن مخالفان به سازمان ملل برای گرفتن مشروعیت از این سازمان و یا سفر به کشورهایی همانند روسیه و ایران گفت: ما تصمیمی برای سفر به روسیه و یا ایران نداریم و اگر ایران دارای طرحی خاص در خصوص سوریه است ما آماده‌ایم که آن را دریافت کنیم.

در همین حال مخالفان داخلی سوریه که تا حدودی از سوی دولت این کشور به رسمیت شناخته می‌شوند، با صدور بیانیه‌ای اقدام پاریس در به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوری را محکوم و اعلام کرد: کشورهای خارجی منافع خود را دنبال می‌کنند و اقداماتشان به هیچ وجه با منافع ملت سوریه همخوان نیست.

از سوی دیگر تشکیل "دولت اسلامی" از سوی گروه‌های نظامی حاضر در حلب باعث انتقاداتی در محافل سیاسی مخالفان شده و برخی مقامات ائتلاف جدید آنها این اقدام را محکوم کردند.

ائتلاف جدید مخالفان سوری معتقد است که این امر باعث تضعیف مخالفان و کاهش حمایت‌های بین‌المللی از آنها خواهد شد.

پیشتر برخی از گروه‌های نظامی مخالف دولت سوریه که در حلب در حال جنگ با نیروهای دولتی هستند از تشکیل یک دولت مستقل در این شهر خبر دادند و اعلام کردند که ائتلاف جدید مخالفان سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

در تحولات میدانی سوریه نیز سازمان حقوق بشر این کشور اعلام کرد که در درگیری‌های روز دوشنبه سوریه بیش از 100 تن جان خود را از دست دادند که بیشتر قربانیان در دمشق پایتخت و شهر حلب کشته شده‌اند.

مخالفان مسلح سوری نیز مدعی شدند که توانسته‌اند یک گردان از نیروهای دفاع هوایی سوریه را که در اطراف دمشق پایتخت مستقر بود به طور کامل به تصرف خود در آورند.

آنها همچنین اعلام کردند که هنگ 246 شهر الغوطة در استان ریف دمشق نیز به تصرف آنها درآمده و تمامی نظامیان حاضر در این هنگ را به قتل رسانده‌اند.

در همین حال مخالفان مسلح سوریه از ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف خود در شهر دمشق خبر دادند و اعلام کردند: گردان‌هایی که پیشتر به صورت مستقیم در دمشق اقدام به عملیات نظامی علیه دولت می‌کردند هم اکنون با هم متحد شده و با هماهنگی کامل به عملیات نظامی می‌پردازند.

درگیری‌ها در شهر حلب و استان حمص نیز ادامه دارد و مخالفان و نیروهای دولتی هر یک مدعی هستند که پیشروی‌هایی را به سوی مواضع یکدیگر داشته‌اند.

مخالفان مدعی هستند که توانسته‌اند یک هنگ از نیروهای نظامی سوریه را در حلب که اهمیت ویژه‌ای در منطقه داشت به طور کامل متلاشی کنند.

مخالفان اعلام کرند که در حمله به این هنگ توانسته‌اند مهمات و ادوات نظامی موجود در آن را به غنیمت بگیرند و تعدادی از نظامیان حاضر در هنگ مذکور را از پای درآورند.

ارتش سوریه نیز اعلام کرد: عملیات نظامی علیه تروریست‌ها در شهر حلب و اطراف دمشق ادامه خواهد داشت و باقی‌مانده گروه‌های تروریست همچنان تحت تعقیب ارتش سوریه قرار خواهند گرفت تا به طور کامل از پای درآیند.


منبع:ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد