دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

9 دی ، جلوه ای زیبا از دنیای درخشان پس از ظهور

سالروز حماسه عظیم 9 دی ما را برآن داشت تا در کیفیت و چرایی این رخداد عظیم تامل کنیم و این شاهکار عظیم شیعی را از زاویه ای دیگر مورد بررسی قرار دهیم. خصوصیات و وی‍ژگیهای مهمی در این حرکت بزرگ وجود دارد که کمتر می توان آن را در سراسر تاریخ تشیع  بلکه در سراسر تاریخ بشریت پیدا کرد ، یکپارچگی و وحدت کم نظیر ، بصیرت و روشن بینی ناب ، حضور همه اقشار ، رسوایی نفاق و .... که از خصوصیات معقول و منقول جامعه مهدویست ، می توان گفت 9 دی جلوه ای روح نواز از دنیای زیبای پس از ظهور بود ، جلوه ای که تحققش نزدیک بودن صبح زیبای جامعه مهدوی را بشارت می داد.


اندک تاملی در ابعاد مختلف و نحوه وقوع حرکت ماندگار مردمی در 9 دی سال 88 بروشنی نشان می دهد که اوصاف بسیار مهم و ارزشمندی در بستر این رویداد کم نظیر واقع شده و خودنمایی می کند ، اوصافی که بنا بر روایات شریف بصورت اتم و کامل در زمان حکومت آخرین حجت حق بر روی زمین محقق شده و برای همیشه در جامعه جریان خواهد داشت ، در این مجال کوتاه در نظر داریم تا برخی از این ویژگیها را بصورت خلاصه مورد اشاره قرار دهیم.


1- عشق به ولایت و تجلی آن در جامعه


حماسه 9 دی بصورت کامل نشانگر عشق به ولایت و رهبری جامعه بود ، در جای جای ایران اسلامی و در بین تمام اقشار ، حتی اقشاری که ارق مذهبی چندانی نداشتند ، به خوبی می شد در آن روز عظیم عمق محبت و ارادت را به ساحت ولایت مشاهده کرد خصوصیت بسیار مهمی که به صورت کامل در زمان حکومت امام عصر(عج) نمود خواهد یافت.



و همچنانکه می دانیم عشق به ولایت از خصوصیات بارز جامعه مهدویست ، جامعه ای که در آن ولایت و رهبری جامعه مانند نگین انگشتری در میان گرفته می شود.


2- رسوایی جریان نفاق و تضعیف آن


یکی دیگر از وی‍ژگیهای برجسته حماسه 9 دی ، رسوایی کامل جریان نفاق بود تا جایی که این جریان مرموز و نیمه آشکار که تا قبل از حماسه 9 دی با آمیختن حق و باطل و سردست گرفتن نمادهای دینی و تلاش برای اجرای کاریکاتورگونه وقایع انقلابی ، نقابی بر چهره داشت ، پس از جنایت بزرگ عاشورای 88 و با خروش عظیم مردمی در 9 دی بطور کامل رسوا شد و به میزان قابل توجهی از مقبولیت و پایگاه اجتماعی خود را از دست داد و دیگر مجال و آبرویی برای چنگ زدن به مظاهر دینی نیافت ، بنا بر روایات شریف ضعیف کامل جریان نفاق یکی از وی‍ژگیهای بارز حکومت مهدویست ، بطوری که در آن جامعه نورانی جریان نفاق علی رغم وجود و حضور ، به علت بصیرت و یکپارچگی و حضور مردمی مجالی برای قدرت گرفتن ندارد.



3- وحدت و یکپارچگی مردم


یکی دیگر از وی‍ژگیهای بارز حماسه 9 دی ، وحدت و یکپارچگی عظیم مردمی بود ، همه مردم از هر طیف و طایفه و مسلک و گروهی فارغ از هرگونه گرایش سیاسی با انگیزه دفاع از دین و ولایت و مقدسات به صحنه آمده بودند تا تابلویی حیرت انگیز از وحدت و حضور برای همیشه ترسیم شود و تا بار دیگر و این بار در کوران فتنه ای بزرگ درخواست و پیام امام عصر(عج) عملی گردد :

(ولو ان اشیاعنا، وفقهم الله لطاعته، علی اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم، لما تأخر عنهم الیمن بلقائنا ولتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا، علی حق المعرفة وصدقها منهم بنا، فما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نکرهه ولا نؤثره منهم، والله المستعان وهو حسبنا ونعم الوکیل وصلواته علی سیدنا البشیر النذیر محمد وآله الطاهرین وسلم).(1)

اگر شیعیان ما - که خداوند توفیق طاعتشان بخشد - با دلهایی متحد ویکپارچه، به پیمانی که با ما دارند وفا می کردند، هرگز میمنت وفیض ملاقات ما از آنان به تأخیر نمی افتاد وبه زودی، سعادت دیدار ما با معرفتی کامل وشناختی راستین، نصیبشان می گردید.


4- بصیرت عمیق توده های مردمی


تحلیل دقیق و عمیق مردمی در جریان حماسه 9 دی یکی دیگر از ابعاد درخشان آن است ، مردم بدون هراس و بدون هرگونه مسامحه  بر مرکز اصلی فتنه ها دست گذاشتند و با صدای هماهنگ و رسا حقایق را فریاد زدند ، بصیرت نابی که بسیاری از خواص بی بصیرت و کم بصیرت در طول فتنه 88 از آن بی بهره بودند و البته این بصیرت عمیق مردمی یکی از ویژگیهای برجسته دنیای پس از ظهور و جامعه مبارک مهدویست ، بصیرت نافذی که به فتنه ها و توطئه های جریان نفاق مجال جولان نخواهد داد.


 

5- عشق به مظاهر دینی و پاسداشت آنها


یکی دیگر نمودهای آشکار حماسه 9 دی عشق اقشار مردمی به مظاهر دینی بود ، هتک حرمت عاشورای 88 ، آتش گرفتن پرچم های عزاداری ، حمله به مساجد و ... آتش غیرت مردم مسلمان را شعله ور ساخت و آنها را به نشانه اعتراض به خیابانها کشاند ، غافلانی که صرف حضور و بروز برخی بدحجابیها در جامعه فاتحه ارزشها و مقدسات را خوانده بودند با مشاهده تلاطم عشق مردمی به مقدسات و وجود نازنین اباعبدالله الحسین(ع) و انقلاب اسلامی به عمق اشتباه خود پی بردند.

تعظیم و پاسداست شعائر دینی  و حرمت و جایگاه رفیع آنها یکی دیگر از صفات جامعه مهدوی و دوران مبارک پس از ظهور است.


6- رسوایی خواص بی بصیرت و تحمیلگر


یکی دیگر از صفات برجسته و اصلی حماسه 9 دی  رسوایی خواص بی بصیرت و تحمیلگر بود ، خواصی که در طول فتنه 88 علی رغم داعیه دفاع از دین و هتک حرمت مقدسات ، زبان در کام گرفته و به گوشه ای خزیده بودند ، با حضور عظیم مردمی در صحنه اعتراض خشمگینانه و غیرتمندانه خود رسوا و بی آبرو شدند ،  شعارها ، پارچه نوشته ها ، پلاکاردها و دست نوشته های بی شماری در سراسر کشور ، سران فتنه و نفاق را نشانه رفته و مرگ آنها را خواستار شده بود ، این شعارها خواست مردمی بود که به صورت یکپارچه و هماهنگ دادگاه بزرگی برای مجازات خواص بی بصیرت ، عاملان و آمران فتنه و خواص بی بصیرت برگزار کردند.



یکی دیگر از صفات جامعه نورانی مهدوی تضعیف و بلکه نابودی جایگاه خواص بی بصیرت و تحمیلگر است که در سایه تضعیف آنها یاران صدیق ولایت تثبیت شده و محبوب خواهند بود.


7- مرزبندی آشکار حق و باطل


یکی دیگر از صفات حماسه 9 دی ، آشکار شدن حق و باطل و مرزبندی مشخص بین آنها بود ، آشکار شدن باطن پلید جریان نفاق در هتک حرمت مقدسات کمک بسیاری به این آشکار شدن و مرزبندی کرد و در سایه این شفافیت و مرزبندی بود که حرکت بزرگ مردمی شکل گرفت



8- رابطه مستقیم ولی با مردم


یکی دیگر از اثرات و صفات حماسه 9 دی آشکار شدن رابطه مستقیم امام و امت بود ، از ابتدای اسلام ، همیشه گروهی که نزدیک ترین افراد به امام بودند ، تلاش داشتند تا گروه سومی تشکیل دهند با نام خواص تا رابطه امام و امت از مجرا و تحت نظارت آنها شکل گیرد اما این گروه بخصوص زمانی که دنیاگرایی در آنها شدت می گرفت عملاً به سدی در رابطه امام و امت تبدیل می گردید ، یکی از اثرات و ویژگیهای حرکت بزرگ 9 دی ، برداشته شدن این سد و ارتباط مستقیم امام و امت بدون حضور هرگونه خواصی بود ، صفت بارزی که در دوران حکومت مهدوی نیز جلوه گر خواهد شد ، از سویی مردم به آنچنان رشد و عقلانیت و نورانیتی دست خواهند یافت که برای درک امام نیاز به هیچ واسطه های نداشته باشند و از سویی دیگر اطرافیان امام و خواص جامعه آنچنان نورانیتی پیدا خواهند کرد که عملاً ذوب در امام بوده و در رابطه مستقیم حجت حق و مردم حجابی ایجاد نخواهند کرد.



با نگاهی به  وی‍ژگیها و حقایق مذکور که در برهه ای از زمانی حساس و در کوران فتنه ای بزرگ از بزرگترین جامعه شیعی جهان نمود یافت و به روشنی صفات روشن جامعه مهدوی را به نمایش گذاشت بخوبی می توان درک کرد که جامعه ما اینک تا چه اندازه به جامعه موعود نزدیک شده و چه پتانسیل عظیمی برای تبدیل قریب الوقوع آن وجود دارد. ان شاالله این گوهر ناب در کوران آخرین فتنه این قابلیت مبارک را جلوه گر خواهد ساخت.

منبع:رایحه ظهور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد