دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

برداشت ناقص برخی نخبگان از حقیقت پیچ تاریخی/غفلت از بیانات صریح

چند روز پیش خبری منتشر شد از برگزاری همایشی در اصفهان با موضوع پیچ تاریخی کنونی از منظر رهبر معظم انقلاب ، در ابتدا و با توجه به تیتر مذکور، این خبر خوشحال کننده به نظر می رسید که الحمدلله بالاخره نخبگان و خواص ما دست از سر مسائل فرعی برداشته و به اصلی ترین موضوع در نگاه امام خامنه ای(مدظله) رسیده اند ، اما این خوشحالی دیری نپایید که به غمی تاسف آور مبدل شد ، زمانی که محتوای جلسه توسط خبرگزاریها منتشر شد و مشخص شد علی رغم انتظار ، محتوای جلسه با روح بیانات و بشارتهای ولی امرمسلمین(مدظله) پیرامون پیچ تاریخی قرابت چندانی ندارد...


با گرامیداشت هفته وحدت و تبریک میلاد فرخنده پیامبر گرامی اسلامی



نگاهی به محتوای جلسه و خلاصه سخنرانی ها مدعوین محترم نشان می دهد که علی رغم طرح برخی مباحث ضروری و قابل تامل اما اصلی ترین موضوع جلسه که همان " پیچ تاریخی" و مفهوم شفاف و صریح آن باشد چه از دیدگاه امام خامنه ای و چه از دیدگاه سخنرانان جلسه مغفول مانده است.

 

 

هرچند نفس برگزاری چنین جلساتی ارزشمند بوده و موقعیت شناسی دست اندرکاران آن را نشان می دهد که قابل تقدیر است و هرچند طرح مباحث مهمی چون شناخت شاخص‌های قبل و بعد از پیچ تاریخی ، بررسی سیر تاریخی ظرفیت سازی جریان شیعه در حوزه تمدن ، نحوه رسیدن به پیچ تاریخی با مهندسی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله) ، بررسی موقعیت ممتاز کنونی کشور که بسترساز طرح مفهوم درخشان پیچ تاریخی می شود ، طرح مباحث مربوط به فتنه هاشمی در انتخابات 88 و سالهای پس و پیش از ان ، تشریح فتنه های احتمالی در انتخابات پیش رو و ... در جای خود ضروری و لازم است اما باید اذعان کرد که بدون پرداختن به موضوع اصلی " پیچ تاریخی" یعنی آغاز دنیایی جدید و تغییر مسیر جهان کنونی مملو از ظلم به جهانی اکنده از قسط و عدل و عبودیت که بنا بر روایات شریف تنها در سایه ظهور حجت حق محقق خواهد گردید و نپرداختن به آنها ، موضوع اصلی همایش ناقص و ابتر است.

چگونه می توان از پیچ تاریخی سخن گفت و از تعاریف کاملاً شفاف و صریح ولی امرمسلمین(مدظله) از پیچ تاریخی که به طور آشکاری به حقیقت مبارک ظهور اشاره دارد ، سخنی به میان نیاورد :



" شرائط گیتى حساس و جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخىِ بسیار مهم است. انتظار میرود که نظمى نوین در حال تولد یافتن باشد.

این پیچ تاریخى‌اى که گفتم، عبارت است از تحول از سیطره‌ى چنین دیکتاتورى‌اى به آزادى ملتها و حاکمیت ارزشهاى معنوى و الهى؛ این پیش خواهد آمد؛ استبعاد نکنید.

بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخى است. دوران جدیدى در همه‌ى عالم دارد آغاز میشود. نشانه‌ى بزرگ و واضح این دوران عبارت است از توجه به خداى متعال و استمداد از قدرت لایزال الهى و تکیه‌ى به وحى. بشریت از مکاتب و ایدئولوژى‌هاى مادى عبور کرده است"


آیا نظم نوین جهانی مورد اشاره امام خامنه ای ، تحول جهان از سیطره دیکتاتوریها به آزادی ملتها و حاکمیت ارزشهای معنوی و الهی ، آغاز دوران جدیدی که نشانه واضح آن عبور از مکاتب و ایدئولوژیهای مادی و توجه به خداوند متعال و تکیه بر وحی در کلام معظم له به اندازه کافی گویا و رسا نیست؟

محتوای همایش فوق تا چه اندازه به این مفاهیم و حقایق و بشارتهای بزرگ و روحنواز نزدیک بوده و تا چه اندازه توانسته است نظریات امیدبخش ولی امر مسلمین پیرامون " پیچ تاریخی " را تشریخ و تبیین کند ؟ روح بشارت و نوید حاکم بر بیانات معظم له تا چه اندازه در محتوای همایش مذکور و در میان بیانات سخنرانان محترم دیده می شود؟

حتی اگر ولی امر مسلمین(مدظله) در سخنرانی اخیر خود در سالگرد قیام 19 دی  نیز به صراحت از رابطه پیچ تاریخی و ظهور سخن به میان نیاورده بود ، قرائن و شواهد بسیاری در فرمایشات  معظم له در طی یکی دو سال گذشته وجود داشته است که بطور آشکاری از رابطه انکار ناپذیر پیچ تاریخی کنونی با ظهور خبر می دهد :



اگر شما ملت عزیز ما، شما جوانهاى خوش‌روحیه و پرتوان و عازم، در این راهى که دارید میروید، ایستادگى کنید، شک نکنید که در زمان خود، در زمان متناسب، تمام آمال و آرزوها و داعیه‌ها و شعارهاى ملت ایران نه فقط نسبت به خود این کشور، بلکه نسبت به دنیاى اسلام و امت اسلامى و جامعه‌ى بشرى تحقق پیدا خواهد کرد. هر کارى دوره‌اى دارد، زمانى دارد؛ در زمان متناسب خود، این آرزوها تحقق پیدا خواهد کرد. ملت ایران به آن نقطه‌اى که مورد نظر اوست، به دنبال آن حرکت کرده است، اهتمام ورزیده است، خواهد رسید؛ راهش مقاومت کردن است.

آن وقت چه اتفاقى مى‌افتد؟ مسیر تاریخ دنیا تغییر پیدا خواهد کرد؛ مسیر تاریخ عوض خواهد شد. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطه‌گرى و سلطه‌پذیرى است؛ یک عده در دنیا سلطه‌گرند، یک عده در دنیا سلطه‌پذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه‌ى موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ى ظهور ولىّ‌امر و ولىّ‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله‌ى جدیدى خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست، این بسته به معرفت امروز من و شماست.

حال سئوال اینجاست  با وجود روشن بودن مسئله چگونه می توان پذیرفت در همایشی که چند روز پس از این فرمایشات روشن ولایت پیرامون ارتباط پیچ تاریخی و ظهور ، در سطح نخبگان و خواص برگزار می گردد تا این اندازه با  موضوع اصلی پیچ تاریخی یعنی ظهور بیگانه و غریب باشد؟

آیا برخی نخبگان و خواص ما به راستی توان درک این حقیقت مبارک آشکار را ندارند یا اینکه برخی ملاحظات نادرست آنها را وادار به سکوت و دیده برهم نهادن کرده است؟



آیا شجاعتی که یکی از سخنرانان مطرح ، در شب عاشورای امسال در حضور ولی امرمسلمین(مدظله) علی رغم پیش بینی تهاجمات و تخریبهای ناجوانمردانه ، در طرح صریح و شفاف نزدیکی ظهور و لزوم آمادگی جامعه و جوانان برای درک آن به خرج داد ، حجتی نبود برای این خواص که به خود آیند و دیدگاههای صریح ولایت را پنهان نکنند و جامعه ای که مشتاق و لب تشنه این معارف هستند را  با انعکاس و تشریح مواضع روشن ولایت در این زمینه سیراب سازند؟



البته در این مسئله بحثی نیست که پرداختن به حساسیتهای پیچ تاریخی و تشریح شرایط منحصربفرد کنونی نیز از ضرورتهای محتوای چنین جلساتی است اما چشم پوشی کردن از اصلی ترین مسئله و محور مهم پیچ تاریخی یعنی حقیقت درخشان ظهور که نزدیکی تحقق آن به کرات در بیانات بزرگان دیگر در طی سالیان گذشته نیز دیده می شود ، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

بهتر این بود که این بزرگواران یا موضوع جلسه را بررسی " پیچ تاریخی " از منظر ولی امرمسلمین(مدظله) نمی خواندند و یا اینکه به درستی به آراء و نظرات و بیانات معظم له مراجعه می کردند تا حداقل در برآورد کلی همایش زیاد به بیراهه نرفته باشند ، نیم نگاهی به آخرین بیانات امام خامنه ای(مدظله) پیرامون پیچ تاریخی که در نیمه دوم ماه قبل ایراد شد ، نشان می دهد که معظم له به طور آشکاری از عبارت مهم بسیار " پیچ تاریخی" رمزگشایی کرده است:


... مسیر تاریخ دنیا تغییر پیدا خواهد کرد؛ مسیر تاریخ عوض خواهد شد. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطه‌گرى و سلطه‌پذیرى است؛ یک عده در دنیا سلطه‌گرند، یک عده در دنیا سلطه‌پذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه‌ى موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ى ظهور ولىّ‌امر و ولىّ‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله‌ى جدیدى خواهد شد...

.........

پ.ن: چند روز قبل در اخبار گزارشی از همایش زکریای رازی پخش شد و وقتی خبرنگار زیرک از افراد متعددی در صندلی های جلو که ژست کارشناس و مدعو گرفته بودند ، سئوال کرد که یکی از کتابهای رازی را نام ببرند به لکنت زبان افتادند و عدم حضور ذهن را بهانه کرده و یا به رفرنس ارجاع دادند!

- قابل توجه است که در غیبت موضوع اصلی همایش یعنی ظهور ، باز هم موضوع فرعی جریان انحرافی بر فضای نخبگان و خواص و فضای فکری جامعه تحمیل می شود تا پیش بینی امام خامنه ای پیرامون تغییر جای اصلی -فرعی در فضای خواص جامعه بار دیگر محقق گردد.

منبع :رایحه ظهور


مطلب مرتبط:

گزارشی از همایش تحلیل و بررسی پیچ بزرگ تاریخی از منظر رهبر معظم انقلاب

http://rajanews.com/detail.asp?id=148432

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد