دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

بلاتکلیفی طیف‌های سیاسی در تنور داغ انتخابات



تنور انتخابات ریاست جمهوری داغ شده است.گروه‌ها و احزاب گوناگون همچنان در حال رایزنی برای رسیدن به یک نامزد واحد هستند. در این میان اصولگرایان که با تعدد نامزد روبه رواند همچنان در فکر ائتلاف و رسیدن به یک نامزد قوی هستند.اما همچنان بلاتکلیف مانده‌اند که چه فردی را برای ثبت نام معرفی کنند. 


مهمترین ائتلافی که در میان اصولگرایان وجود دارد ائتلاف سه گانه است.این ائتلاف متشکل از دکتر ولایتی، دکتر حداد عادل و دکتر قالیباف است که این سه نفر همپیمان شده‌اند در صورت برگزیده شدن هر یک از آنها دو نفر دیگر کنار بروند و به نفع نفر برگزیده تبلیغات کنند. 


یک ائتلاف دیگر هم در میان اصولگرایان شکل گرفته است که ائتلاف اکثریت اصولگرایان نام گرفته است و با انتشار بیانیه‌ای موجودیت خود را اعلام کرد. 


در این جمع تاکنون ۵ نامزد انتخابات ریاست جمهوری مورد حمایت تشکلهای متعدد اصولگرا بوده اند؛ آقایان دکتر آل اسحاق، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی، مهندس باهنر، حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی و منوچهر متکی گرد هم آمده و میثاق بسته اند به خرد جمعی اصولگرایان و ساز و کار مورد تفاهم این ائتلاف پایبند بوده و در مسابقه خدمت به نظر واحد دست یابند.

رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری میان نامزدهای اصولگرا خواهد بود 


شاید به همین خاطر است که روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری رقیبی نخواهند داشت و رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری میان نامزدهای اصولگرا خواهد بود. 


اما به نظر می‌رسد که این رقابت بیشتر بین اصولگرایان و نامزدهای مورد حمایت آقای احمدی نژاد و آقای هاشمی رفسنجانی باشد.این دو شخصیت سیاسی کشور اکنون در پی آن هستند تا در دوره یازدهم ریاست جمهوری نامزدی را راهی ساختمان پاستور کنند که به دیدگاه‌های آنها نزدیکتر باشد تا بتوانند تفکرات سیاسی،اقتصادی و حتی فرهنگی خود را پیاده کنند. 


اما از اردوگاه اصلاح طلبان هم خبرهایی منتشر می‌شود مبنی بر تفاهم با آقای هاشمی رفسنجانی.موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با یک روزنامه اصلاح طلب گفته است که «فکر نمی‌کنم آقای هاشمی به عنوان کاندیدا به صحنه بیاید ولی قطعاً اگرایشان امروز بگوید من کاندیدا هستم، جریان اصلاح طلب ایشان را رقیب خودش تلقی نمی‌کند.» 


اما اخبار منتشر شده از وضعیت اردوگاه اصلاح طلبان همچنان بر اصرار به خاتمی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد.گفته می‌شود که این اصرار برای این است که وی در صورت اعلام نامزدی علیرغم آگاهی از احتمال زیاد رد صلاحیت وی چالشی را در کشور ایجاد کنند.هدف از این کار هم رسیدن به نتیجه تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان است.اما تاکنون سید محمد خاتمی درباره نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظری نکرده است. 

زمان اعلام نامزد نهایی ائتلاف نزدیک نیست 


اما از ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان هم خبرهایی منتشر می‌شود.در همین زمینه دکتر ولایتی گفته است: تکلیف ائتلاف به این زودی مشخص نمی‌شود و احتمال دارد در آینده دود سیاه هم ببینیم!
وی در ادامه گفته است:برنامه‌ای برای دیدار و یا گفت‌وگو با ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان نداریم و تصمیمی در این باره گرفته نشده است. 


علی اکبر ولایتی عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان که روز گذشته در نشست خبری خود سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا شما اعتقادی به فعالیت‌های حزبی دارید؟ چرا که مهمترین رقیب شما ائتلاف ۵ نفره هستند که از یک عقبه حزبی برخوردارند"، گفت: البته بنده در حزب جمهوری اسلامی بوده‌ام و سابقه حزبی دارم. اما یک زمانی است که عملاً در هیچ حزبی نبودم، ولی در تشکیلات حرفه‌ای و علمی بوده و هستم. 


وی افزود: لزوماً هر کسی که در انتخابات کاندیدا می‌شود عضو حزب نیست. البته عدم عضویت ما در حزب نفی کارایی احزاب و یا ضرورت حضور در حزب نیست. در کشور ما چون حکومت‌ها حزبی نیستند، هیچ حکومتی به صورت حزبی به مانند کشورهای غربی فعالیت نکرده‌است که دولت را در دست بگیرند. 


وی درخصوص اینکه آیا این ائتلاف با ائتلاف پنج‌گانه اصولگرانه برنامه مشترکی دارد، گفت: خیر هنوز برنامه‌ای نداریم و تصمیمی هم گرفته نشده است. 


ولایتی در خصوص اینکه چه زمانی عناصر کلیدی کابینه را معرفی خواهید کرد، اظهار داشت: قرار نیست که اعضای کابینه را معرفی کنیم. قرار است که تیم‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به عنوان همکار معرفی کنیم و اگر در آینده موفق شویم دولت تشکیل دهیم، اینکه چه کسی همکاران ما خواهند بود را به اطلاع ملت شریف ایران خواهیم رساند. 


وی افزود: ما به دنبال تیم قوی هستیم تا به صورت منسجم و تیمی کشور را اداره کنیم. کشور از یک سلیقه اداره شدن خاطره خوبی ندارد. البته منظور من قوه مجریه است. 


عضو ائتلاف سه‌گانه در پاسخ به اینکه چه زمانی کاندیدای نهایی ائتلاف مشخص خواهد شد، گفت: زمان آن نزدیک نیست. 


خبرنگاری از ولایتی پرسید که آیا کسانی به مجموعه شما اضافه شده‌اند و این درخواست را داشته‌اند که به این مجموعه بپیوندند گفت: ما قبلا اعلام کرده‌ایم که شرایط کسانی که به ائتلاف می‌پیوندند حتما به لحاظ مبنایی اصولگرا باشد. هرچند که معتقدیم اصولگرایی مارک اختصاصی برای کسی نیست، بلکه هر کس به قانون جمهوری اسلامی معتقد باشد و حداکثر آرا را داشته باشد می‌تواند در این ائتلاف حضور داشته باشد و ما آن را با نظر مثبت ارزیابی می‌کنیم. 


وی تصریح کرد: تاکنون درخواست‌هایی شده و بعضی‌ها درخواست کرده‌اند ولی شرایط را نداشتند.

دیدار نمایندگان اقلیت مجلس با هاشمی 


اصلاح طلبان را باید به دو طیف تند رو و میانه رو تقسیم کرد.طیف تند رو خواهان تحریم انتخابات ریاست جمهوری است و طیف میانه رو می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر نقش ایفا کند به همین خاطر است که از پا ننشسته و تحرکات انتخاباتی خود را از تکاپو نینداخته است.در همین زمینه نماینده اقلیت مجلس از دیدار شش عضو این فراکسیون با آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد و گفت: این دیدار در دفتر ایشان برگزار شد. 


کمال پیرمؤذن در گفت وگو با جام جم آنلاین با اعلام خبر دیدار برخی از نمایندگان فراکسیون اقلیت با هاشمی رفسنجانی گفت: این دیدار برای تبریک حلول سال جدید و عید نوروز بود که محمدرضا تابش و مهدی سنایی دو عضو فراکسیون اقلیت به نمایندگی از سایر نمایندگان سال نو را به ایشان تبریک گفتند. 


نماینده اردبیل در مجلس با بیان اینکه در این دیدار علاوه بر شش نماینده مجلس برخی از چهره های مردمی هم حضور داشتند، اظهارداشت: آقای هاشمی رفسنجانی در این جلسه درخصوص نامگذاری امسال به عنوان سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» و فرمایش‌های رهبری در این زمینه صحبت کردند و تأکید داشت که امیدواریم همه سلایق در انتخابات حضور پرشور داشته باشند. 


وی تصریح کرد: آقای هاشمی اعلام داشت که با توجه به مشکلات اخیر کشور لازم است همه مردم و مسئولین با هم همت کرده تا این مشکلات رفع شود. 


پیرمؤذن گفت: یکی از حاضرین در جلسه از آقای هاشمی رفسنجانی درخصوص کاندیداتوری اش در انتخابات سوال کرد که آقای هاشمی درجواب اعلام داشت که باید در این زمینه با مقام معظم رهبری مشورت و بعد تصمیم گیری کند.


به گفته پیرمؤذن، علاوه بر خود وی، محمدرضا تابش نماینده اردکان، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، مهدی سنایی نماینده نهاوند، محمدمهدی پورفاطمی نماینده دشتستان و محمدرضا امیری نماینده زرند در این دیدار حضور داشتند.

تلاش فراکسیون رهروان ولایت برای مجاب کردن لاریجانی 


طیف رهروان ولایت اصولگرایان هم جدا از دیگر هم طیفی‌های خود در صدد است تا علی لاریجانی را راضی به نامزدی ریاست جمهوری کند.هر چند رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز بی میلی کرده است. 


در همین زمینه عضو هیأت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت از تلاش اعضای این فراکسیون برای مجاب کردن رئیس مجلس برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داد. 


اسماعیل جلیلی در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت که ساعت ۷ صبح روز گذشته برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه آقایان لاریجانی، باهنر و ابوترابی حضور داشتند. در این جلسه مسایل مختلفی بحث شد. 


وی گفت: تلاش فراکسیون رهروان ولایت این است که آقای لاریجانی را متقاعد کنند که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور یابد و در کنار سایر رقبا به رقابت در این عرصه بپردازد. 


وی گفت: اعضای شورای مرکزی فراکسیون بر این نظر و دیدگاه اصرار دارند که حتماً از فراکسیون گزینه‌ای برای حضور در انتخابات مطرح شود. 


وی در خصوص این سوال که نظر لاریجانی در باره این پیشنهاد چیست؟ گفت: آقای لاریجانی تا کنون مخالفت خود را با نظر اعضای فراکسیون رهروان اعلام نکرده است. 


اما رئیس فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه درخواست های زیادی از سوی علما، شخصیت ها و چهره‌های سیاسی و تشکل های مردمی برای حضور لاریجانی در انتخابات انجام شده است گفت: لاریجانی در مقابل این درخواست ها اعلام کرده من هیچ تکلیفی برای حضور در انتخابات احساس نمی کنم. 


کاظم جلالی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت گفت: این جلسه با حضور لاریجانی، ابوترابی فرد و باهنر به همراه سایر اعضای شورای مرکزی برگزار شد. 


جلالی تصریح کرد: قرار شد کمیته ای را تعیین کنیم تا شاخص های یک رئیس جمهور خوب را استخراج کند و براساس این شاخص ها با کسانی که کاندیدای ریاست جمهوری هستند وارد گفتگو و مذاکره شویم و به اشخاص براساس این شاخص ها نمره دهیم. 


رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس در ادامه افزود: در نهایت بعد از رای گیری کسی که بیشترین رای را در فراکسیون بیاورد مورد حمایت این فراکسیون قرار می گیرد و البته در گام نخست لازم است ائتلاف هایی که در جریان اصولگرایی تشکیل شده زودتر نتیجه را اعلام کنند. 


وی در ادامه افزود: ما با ائتلاف سه گانه مذاکراتی را داشتیم تا زودتر نتیجه خود را اعلام کنند و کاندیدای اصلی را از بین سه نفر مشخص کنند. همچنین با ائتلاف ۳+۲نیز مذاکره شد تا زودتر خروجی کارشان مشخص شود چرا که اگر خروجی ها مشخص شود تصمیم گیری ها برای ما راحت تر است. 


وی در پاسخ به این سوال که آیا علی لاریجانی در انتخابات حضور پیدا می کند گفت: فشار بر آقای لاریجانی برای حضور در انتخابات زیاد است و درخواست هایی از سوی علما، شخصیت ها و از چهره های سیاسی و تشکل های مردمی از وی شده است اما تا این ساعت که من با شما گفتگو می کنم آقای لاریجانی در مقابل درخواست ها جواب منفی داده و اعلام کرده که من هیچ تکلیفی را برای حضور در انتخابات احساس نمی کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد