دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

نزاع آل‌سعود بر سر قدرت در عربستان

کارشناس سیاسی عربستانی به موج شایعات رسانه‌ای در خصوص مرگ پادشاه عربستانی اشاره کرد و گفت:

از آغاز این موج رسانه‌ای تاکنون نزاع تلخی میان اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی بر سر جانشینی وی آغاز شده است.


"زید العیسی" کارشناس سیاسی عربستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با بیان اینکه نزاع بر سر قدرت در میان خاندان سلطنتی عربستان سعودی همیشگی بوده است تصریح کرد: این گونه نزاع‌ها به ویژه بعد از مرگ پادشاهان عربستانی و طی سال‌های اخیر بعد از مرگ دو جانشین ملک عبدالله یعنی شاهزاده نایف و شاهزاده سلطان تشدید شده و اینک با قوت گرفتن شایعه مرگ پادشاه عربستانی وارد مرحله جدیدی شده است.


وی نسل جدید خاندان عربستانی را مدعیان اصلی پادشاهی این کشور معرفی کرد و گفت: این ادعا از سوی نسل جدید در حالی صورت می‌گیرد که شاهزادگان دو یا سه نسل پیش‌تر آل‌سعود هنوز زنده هستند و در انتظار مرگ پادشاه و تکیه زدن بر تخت سلطنت پادشاهی عربستان سعودی لحظه شماری می‌کنند.


کارشناس سیاسی عربستانی مهم‌ترین اعتراض شاهزادگان نسل جدید خاندان سلطنتی آل‌سعود را اعتراض به شیوه انتخاب جانشین در این کشور دانست و اظهار داشت: این اعتراضات پس از مرگ دو جانشین قبلی پادشاه یعنی شاهزاده نایف و شاهزاده سلطان شدت بیشتری به خود گرفته است.


العیسی در ادامه به وخامت حال ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه کنونی عربستان سعودی اشاره کرد و توضیح داد: آنچه که در رسانه‌های دولتی عربستانی در خصوص نشاط و سرزندگی این پادشاه 90 ساله منتشر می‌شود تصاویری از سال‌های گذشته است و رسانه‌های دیداری عربستانی به ناچار به استفاده از این تصاویر آرشیوی روی آورده‌اند تا زنده بودن پادشاه را اثبات کرده و از ایجاد هرج و مرج در کشور جلوگیری کنند.


وی اخبار متناقض منتشر شده از سوی رسانه‌های دیداری و شنیداری در خصوص وخامت اوضاع جسمانی پادشاه عربستانی را حاکی از سن بالای وی عنوان کرد و گفت: این پادشاه کهن‌سال با ازدیاد سن به عارضه‌های فراوانی دچار شده و بارها برای انجام اقدامات درمانی به آمریکا انتقال داده شده است.


کارشناس سیاسی عربستانی در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر پیامدهای مرگ پادشاه عربستان بر سیاست‌های این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست‌های کلان کشور عربستان همیشه به نظرات و دیدگاه‌های افرادی وابسته بوده است که توانسته بودند تخت پادشاهی را تصاحب کرده و از همه اختیارات حکومتی برخوردار هستند.


العیسی با تاکید بر اینکه همه چیز در کشور عربستان به سیاست‌های پادشاه این کشور بستگی دارد تصریح کرد: احتمال ایجاد تغییر و دگرگونی در سیاست‌های پادشاه بعدی عربستان سعودی وجود دارد اما سیاست‌های پادشاهان گذشته قطعا کنار گذاشته نخواهد شد؛ بلکه با شدت و حدت بیشتری دنبال خواهد شد.


وی اولویت اول پادشاه آینده عربستان سعودی را تداوم ارتباط این کشور با آمریکا و همسویی با سیاست‌های این ابرقدرت استکباری دانست و اظهار داشت: به دلیل وابستگی خاندان آل‌سعود به ایالات متحده هیچ یک از پادشاهان این کشور قادر نخواهد بود بدون در نظر گرفتن سیاست‌های این ابرقدرت استکباری به حیات سیاسی خود ادامه دهد.



کارشناس سیاسی عربستانی ایجاد نزاع و درگیری میان ملت‌های مسلمان را جزو اولویت‌ها و سیاست‌های اصلی و مشترک ریاض و واشنگتن در دوران سلطنت پادشاه بعدی عربستان سعودی خواند و تاکید کرد: ایجاد اختلاف میان گروه‌های شیعه و سنی در کشورهای مختلف منطقه از جمله اهدافی است که استکبار جهانی همواره در سر پرورانده و تمام تلاش خود را برای دامن زدن به اختلافات اینچنینی بکار گرفته است.


العیسی سیاست ایجاد تفرقه میان ملت‌های مسلمان و جامعه اسلامی را لازمه بقای فرقه وهابیت در میان این ملت‌ها توصیف کرد و گفت: آنچه خاندان سلطنتی آل‌سعود از گسترش وهابیت در جهان اسلام دنبال می‌کنند حفظ قدرت و ثروت به دست آمده طی سالیان متمادی از سیطره و استیلای آنان بر سرزمین‌های اسلامی است.


وی با بیان اینکه ماهیت وجودی خاندان سلطنتی عربستان سعودی با زورگویی و ایجاد نفاق و تفرقه شکل گرفته است تصریح کرد: خاندان آل‌سعود از آغاز حکومت بر شبه جزیره عربستان تا کنون به سرزمین‌های بسیاری تعدی کرده و برای رسیدن به اهداف خود ملت‌های زیادی را به آشوب کشانده و به خاک و خون کشیده‌اند از اینرو ایجاد تغییری که حکایت از دگرگونی مثبت دیدگاه‌های گذشته سران این کشور باشد بسیار بعید به نظر می‌رسد.


کارشناس سیاسی عربستانی اتخاذ سیاست‌های خصمانه در قبال کشورهای همسو با محور مقاومت در منطقه را از دیگر برنامه‌های قطعی پادشاه بعدی عربستان سعودی نامید و اظهار داشت: همه سیاست‌هایی که پادشاهان پیشین عربستانی در خصوص کشورهای بحرین، سوریه و ایران اتخاذ کرده‌اند قطعا از سوی پادشاه بعدی این کشور دنبال شده و ادامه خواهد یافت.

العیسی هدف ملک عبدالله، پادشاه کنونی عربستان سعودی از دخالت در امور داخلی سوریه را تغییر نظام حاکم این کشور به نفع فرقه وهابیت دانست و تصریح کرد: پادشاه آینده عربستان سعودی نیز قطعا سیاست‌های این پادشاه را دنبال کرده و تمام تلاش خود را برای برپایی یک نظام وهابی سلفی در سوریه بکار خواهد گرفت.


وی هدف از دخالت پادشاه کنونی عربستان در بحرین را هراس از دگرگونی ساختار حکومتی این کشور به نفع شیعیان عنوان کرد و گفت: پادشاه آینده عربستان سعودی سیاست‌های کنونی ریاض در بحرین و نیز سرکوب شدید شیعیان این کشور را با جدیت و تلاش مضاعفی دنبال خواهد کرد تا از تشکیل یک نظام دموکراتیک اکثریت شیعه در این کشور جلوگیری کند.


کارشناس سیاسی عربستانی با تاکید بر اینکه پیروان وهابیت از ایجاد تغییر در کشورهای عربی خاورمیانه به شدت هراس دارند خاطر نشان ساخت: تا پیش از این سران بیشتر کشورهای عربی خاورمیانه وهابی بوده و جوامع عربی و اسلامی به دست اقلیت وهابی اداره می‌شد اما وقوع جریان بیداری اسلامی همه معادلات منطقه را به زیان سران وهابی تغییر داد و آنان را به سمت بیم و هراسی بی‌پایان سوق داد.


العیسی تنگ‌تر کردن محاصره اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را یکی از مهم‌ترین مواضع و سیاست‌های پادشاه آینده عربستان سعودی نامید و توضیح داد: پادشاه کنونی عربستان سعودی تا کنون به تبعیت از آمریکا تلاش‌های بسیاری برای تضعیف ایران انجام داده و این کشور اسلامی را تحت انواع و اقسام فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار داده است و پادشاه آینده عربستان سعودی نیز قطعا همین رویه را در خصوص ایران اسلامی در پیش خواهد گرفت.


وی تلاش برای پر کردن بازارهای جهانی از نفت جنوب شرق آسیا، به سرقت بردن سهم ایران از فروش نفت در جهان و کاهش قیمت این طلای سیاه را از دیگر اقداماتی دانست که همواره از سوی سران عربستان سعودی اتخاذ شده است تا جمهوری اسلامی ایران را از حضور در بازارهای جهانی برحذر داشته و این کشور اسلامی را به سمت انزوای سیاسی و اقتصادی بکشاند.


کارشناس سیاسی عربستانی با تاکید بر اینکه سیاست‌های پادشاهان آینده عربستان سعودی در قبال کشورهای قدرتمند منطقه همچنان خصمانه و بر پایه فعالیت‌های تروریستی و ضدبشری خواهد بود تصریح کرد: عربستان سعودی تمام تلاش خود را برای تثبیت و اعتلای جایگاه وهابیت در خاورمیانه بکار گرفته است و همه این‌ها از وهابی و ضدبشری بودن آیین و مذهب خاندان آل‌سعود حکایت دارد.

منبع:فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد