دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

اطلاع داریم اما اجازه صحبت نداریم

اظهارات حسین طلا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس درباره علل رد صلاحیت نامزدهای شورای تهران:
اطلاع داریم اما اجازه صحبت نداریم
محسن‌هاشمی، معصومه ابتکار،‌هادی ساعی، علیرضا دبیر و مرتضی طلایی رد صلاحیت شدند


اظهارات جسته‌وگریخته نشان می‌دهد که بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در شورای شهر تهران که اغلب از یک طیف خاص هستند، از سوی هیات‌های نظارت و اجرایی رد صلاحیت شده‌اند. در این میان نام‌هایی چون محسن هاشمی، علیرضا دبیر، مرتضی طلایی، هادی ساعی، افشین علا و معصومه ابتکار به چشم می‌خورند. دلیل اعلام شده برای برخی از این افراد، داشتن شهروندی کشورهای دیگر است.


برای محسن هاشمی بند"د "قانون یعنی نداشتن التزام عملی به ولایت فقیه دلیل رد صلاحیت وی اعلام شد. وجه اشتراک معصومه ابتکار با محسن هاشمی در رد صلاحیت نیز در همین بند است، با این تفاوت که برای این عضو فعلی شورای شهر تهران عضویت در احزاب غیرقانونی نیز دلیل دیگر رد صلاحیت اعلام شده است.برای افشین علا نیز نداشتن التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه و برای افرادی چون مرتضی طلایی که عضو فعلی شورای شهر تهران نیز هست، مدرک تحصیلی به عنوان دلیل رد صلاحیت اعلام شده است.


شاید اصل رد صلاحیت‌ها طبیعی باشد که راهکارهای قانونی نیز برای شکایت نامزدها فراهم است، اما مهم‌تر از این نوع اعلام صلاحیت‌ها، تماس‌هایی است که بعد از ثبت‌نام با برخی از نامزدها گرفته شده است. شنیده‌ها حاکی است در برخی از موارد، به‌ویژه در مواجهه با نامزدهای اصلاح‌طلب، برخی با برقراری تماس‌های تلفنی با این افراد رد صلاحیت را اعلام کرده و خواستار کناره‌گیری از انتخابات شوراها شدند. از سوی دیگر براساس شنیده‌ها نام‌هایی چون افسانه بایگان نیز میان ردصلاحیت‌شده‌‌ها وجود دارد، نامزدی که اعلام کرده بود از سوی دولت وارد انتخابات شورا شده است. برای بررسی بیشتر این موضوع بود که با حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات نظارت انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاهای استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.


شایعه‌ای مطرح شده که ردصلاحیت شده‌ها باید به وزارت کشور بروند و نامه خود را بگیرند. آیا این درست است؟


هیات‌های اجرایی در مجموعه فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها رد یا تایید صلاحیت‌ها را به نامزدها ابلاغ می‌کنند. حالا یا برای آنان می‌فرستند یا زنگ می‌زنند و می‌گویند که بیاید و نامه خود را بگیرد.


بحث‌هایی مطرح است مبنی براین‌که برخی افراد به دلیل شهروندی کشورهای دیگر رد صلاحیت شده‌اند. برخی از این افراد عضو شورای فعلی شورای تهران هم هستند. این اخبار تایید می‌شود؟


ما از برخی موضوعات اطلاع داریم، اما اجازه صحبت نداریم. براساس قانون تا زمانی که شکایت‌ها بررسی نشود، اجازه صحبت نیست.


ارزیابی کلی شما از روند کلی بررسی صلاحیت‌های این دوره چگونه است؟


از روز پنجشنبه‌ بررسی‌های هیات‌های اجرایی و داوطلبانی که رد شد‌ه‌اند به آنان اعلام شده‌است. هنوز شکایت‌ها ارائه شده و تا شکایت نشود، نمی‌توان اظهارنظر کرد. با ارائه شکایت‌ها پرونده‌ها در هیات‌های مربوطه باید بررسی شود. لذا تا این شکایت‌ها بررسی نشود، نمی‌شود اظهار نظر کرد.


برخی معتقدند که این رد صلاحیت‌ها می‌تواند در مشارکت مردم نیز تاثیر بگذارد. نظر شما چیست؟


اعمال قانون اعمال قانون است و کاریش نمی‌توان کرد. مگر می‌شود قانونی را برای یکی اجرا کرد و برای دیگری اجرا نکرد؛ به این دلیل که مشارکت کم شود. جایی نداریم که اعمال قانون نشود. دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام نظر کردند و هیات‌های اجرایی هم بررسی می‌کنند. بالاخره طبق قانون اگر کسی اعتراض دارد، شکایت می‌کند و به شکایت هم در هیات‌های بالادستی رسیدگی می‌شود.


منظور از دستگا‌ه‌های ذی‌ربط همان نهادهای چهارگانه است؟


بله، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و ثبت‌احوال.


رد صلاحیت شده‌ها تا چه تاریخی فرصت اعتراض دارند؟


از زمان ابلاغ 4 روز. داوطلبان رد صلاحیت شده شهرها می‌توانند اعتراضات و شکایت‌های خود را 4 روز بعد از ابلاغ به هیات‌های اجرایی مربوطه یا نمایندگی هیات عالی نظارت که بر انتخابات شهر و روستای شهر تهران که در ساعت‌های اداری در فرمانداری مستقر است، اعلام کنند.


منبع:قانون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد