دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

چه‌کسی در پس تنش های فرقه‌ای عراق است؟

گزارش ویژه؛
چه‌کسی در پس تنش های فرقه‌ای عراق است؟/آیا صدام پس از مرگ نیز آخرین برگش را رو می‌کند؟

سلطان کلوپ های رژیم صدام که در لیست ویژه امنیتی دستگیری افراد رژیم سابق عراق قرار دارد هنوز زنده است و او کسی نیست جز "عزت ابراهیم الدوری".


پس از ده سال مفقودی و پس از اینکه عده بسیاری فکر می کردند "عزت ابراهیم الدوری" مرده است ، حالا مشخص شده است که او که یکی از مورد اعتماد ترین آدم های صدام حسین بوده ، زنده است و به عنوان رهبر معنوی شورشیان در تلاش است دوباره حزب منحل شده بحث صدام دیکتاتور سابق را احیا کند . 


"الدوری" 70 ساله کسی است که به دیکتاتوری صدام از سال 1968 کمک شایانی کرد و گفته می شود علت بسیاری از ناامنی ها و بمب گذاری های سالهای اخیر عراق کار او است .

ماه پیش گروه های مسلح به یک مقر ارتش عراق در یک شهر کوچک شمال بغداد حمله کردند و با راه اندازی ایست و بازرسی مخصوص به خود اعلام کردند اولین شهرآزاد شده عراق را در اختیار گرفته اند!! 

این گروه که از اقلیت سنی و از قدرت افتاده عراق است هدفش را سرنگونی دولت نوری مالکی شیعه مذهب اعلام کرده . او هر پس از گذشت 18 ماه از عقب نشینی نیروهای آمریکائی همچنان پرقدرت به کار خود ادامه می‌دهد . 

گروه شبه نظامی الدوری یکی از عوامل اصلی آشوب های ضد دولتی در شهر الحویجه است . 

این آشوب ها که تاکنون 200 نفر به اضافه چندین سرباز دولتی را کشته است زنگ خطر برای احتمال در گرفتن دوباره جنگ داخلی عراق را به صدا درآورده است . 

دیپلمات ها نگرانند این آشوب ها ، نسخه بدتر درگیری های فرقه ای سالهای 2006 و 2007 عراق باشد که در آن جان 300 هزار عراقی گرفته شد . 

هفته پیش هشدار کارشناسان جواب داد . چندین بمب در یک شهر شیعه نشین در نزدیکی مناطق درگیری و بعد بمب هایی در شهری سنی در نزدیکی بغداد منفجر شد و 130 نفر را کشت . هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفت . اینها همه نشانه هایی از تلاش برای آغاز دوباره درگیری های فرقه ای تلقی شد.

به نظر می رسد همه این آشوب ها کار الدوری باشد . او در اوایل سال 2013 میلادی فیلمی از خود در فضای اینترنت منتشر کرد که در آن پرچم دوران صدام حسین دیده می شد .

او که لباس زیتونی رنگ افسران بعثی را پوشیده بود نسبت به دولت فارسی عراق هشدار می داد و همگان را به شورش علیه این دولت فرامی خواند . احتمالاً او به روابط خوب نوری المالکی با همسایه شیعه خود یعنی ایران اشاره می کرد . او که بسیار آرام و زمزمه گونه صحبت می کرد می گفت مردم عراق و همه ملی گراها و اسلام گراها از شما حمایت می کنند تا بتوانید همپیمان فارس ها را سرنگون کنید.

دکتر مایکل نایتز کارشناس مسائل عراق در انستیتو سیاست های خاورنزدیک واشنگتن میگوید صدای او به کسی که سرحال است نمی خورد. او آخرین بازمانده از رهبران بعثی عراق و پدرخوانده شورشیان است . همه نیروهای او ، کانال های ارتباطی و تماس های او نشان می دهد که او رهبر شورش هاست .

بیماری سرطان خون او که مربوط به دهه 90 میلادی بود باعث شده است که خیلی ها بگویند او مدت زیادی بعد سقوط صدام زنده نمانده است . 

یکی از فرماندهان ارتش آمریکا در سال 2004 اذعان کرد که الدوری یکی از اصلی ترین حمایت کنندگان شورش ها درعراق است .

حتی ادعای پل ولفوویتز معاون وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه او رهبر تروریست های عراق است نیز تلاشی برای دست و پا کردن یک سپر بلا برای حضور بیشتر آمریکا در عراق تعبیر شد . الدوری در آن زمان فقط صدای خود را روی نوار ضبط می کرد و پیام می فرستاد.

اکنون مشخص می شود که مقامات آمریکائی درست می گفتند چون فیلم نشان می دهد که او حداقل تا سال 2012 زنده بوده است . 

دکتر نایتز معتقد است الدوری که از قدرتمندترین مردان صدام بود به اندازه علی شیمیایی (علی حسن ال مجید ) که 5000 کرد را در حلبچه در سال 1988 کشت ، وحشت می آفرید . او سفیر صدام نیز بود . شخصیت کینه توزاو نمادی برای دیپلماسی عراقی تحت حکومت صدام بود. او در آغاز جنگ خلیج فارس در سال 1991 ، به کردهای عراقی هشدار داد که مزاحمت ایجاد نکنند چرا که او حلبچه دیگری راه می اندازد . در آستانه اشغال بغداد درسال 2003 با "میمون" خطاب کردن دیپلمات کویتی به او گفت سبیل هایت را می تراشم . این ناسزایی بسیار بد در میان عرب هاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد