دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله
دیگه چه خبر؟ che khabar

دیگه چه خبر؟ che khabar

خبر ، تحلیل و مقاله

17 تیر ماه تاریخ احتمالی کنفرانس ژنو2

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه نوشت: زمان اولیه کنفرانس ژنو 2، هشتم ژوئیه آتی (17 تیر ماه) اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع آگاه دیپلماتیک در پاریس اعلام کردند که هشتم ژوئیه آتی زمان اولیه برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص سوریه است.
 

این منابع تاکید کردند: زمان نهایی این کنفرانس روز 25 ژوئن جاری و در نشست سه جانبه سازمان ملل، روسیه و آمریکا در ژنو مشخص خواهد شد.

اعلام موعد اولیه ژنو 2 جزو نتایج نشست اخیر نمایندگان 11 کشور عضو گروه به اصطلاح دوستان سوریه است که در لندن، پایتخت انگلیس برگزار شد.

همچنین در این نشست حاضران درباره اعمال فشار بیشتر بر ائتلاف مخالفان سوریه جهت حضور در مذاکرات ژنو 2 توافق و اعلام کردند از نشست سه جانبه در ژنو استقبال می‌کنند.

همچنین شبکه خبری اسکای نیوز عربی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی اعلام کرد: مساله مسلح کردن مخالفان سوری امری وارد است.

وی گفت: اوضاع سوریه روز به روز بدتر می‌شود و این امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند.

کارنی در ادامه تاکید کرد: همه گزینه‌ها در خصوص نحوه تعامل با بحران سوریه از جمله گزینه مسلح کردن مخالفان سوریه به سلاح‌های جنگی مطرح است و آمریکا طی چند روز ‌آینده تصمیم نهایی‌اش را در این خصوص اتخاذ می‌کند.

کارنی تاکید کرد: آمریکا برای تحقق روند انتقالی در سوریه که بتواند حافظ دولت و نظام دموکراتیک در سوریه باشد، تلاش می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز از مخالفان خواست ضمن متحد شدن در اولین فرصت ممکن رهبر جدیدی را برای خود انتخاب کنند که قادر به مذاکره با گروه‌های خارجی باشد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که آمریکا مذاکره با مخالفان سوریه را با هدف بررسی راه‌های حمایتی سیاسی از مخالفان و آگاهی از آخرین تحولات سوریه ادامه می‌دهد.

وی همچنین اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و تیم امنیت ملی بررسی گزینه‌های مربوط به سوریه را ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه در دولت آمریکا به روزنامه الجمهوریة مصر اعلام کرد: طرح مسلح کردن مخالفان سوریه آماده است.

وی تاکید کرد: پیش‌نویس این طرح با آنچه پیشتر مسئولان بلندپایه دولت آمریکا و در راس آنها هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در پایان دولت اول اوباما مطرح کردند، تفاوتی ندارد.

برخی از منابع آمریکایی نیز فاش کردند: تلاش‌های سیاسی که برای بازسازی ساختار سیاسی مخالفان سوریه و متحد کردن آنها صورت گرفته شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است.

همچنین منابع سیاسی آمریکا تاکید کردند: تصمیم ارسال سلاح به مخالفان یک تصمیم سیاسی است اما اطلاعات حاکی از آن است که عربستان در مسلح کردن مخالفان نقش اساسی را دارد.

همچنین این منابع پیش بینی کردند کاخ سفید پیش از نشست اوباما با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش تصمیم خود در این خصوص را اتخاذ کنند.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند: به احتمال زیاد کنفرانس ژنو 2 تا پیش از بازگشت توازن نظامی در سوریه میان طرفین درگیر به ویژه پس از شکست مخالفان سوریه برگزار نخواهد شد.

این در حالی است که وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: جنگ در سوریه به نقطه عطف خود رسیده است.

فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با بیان این مطلب اعلام کرد: تصمیم ارسال سلاح به مخالفان سوریه هنوز از سوی مقامات فرانسوی اتخاذ نشده اما با توجه به تحولات اخیر سوریه این مساله مورد بررسی است.

وی همچنین عنوان داشت: نمی‌توان با آنچه در شهر القصیر رخ داد و در وضعیت کنونی مخالفان سوریه را تنها گذاشت. اوضاع سوریه در حال حاضر به نقطه عطف رسیده اما سوالی که پیش می‌آید این است که چه نتیجه‌ای از این وضعیت به دست می‌آید و باید در این شرایط چه کاری برای تقویت کردن مخالفان مسلح انجام داد. این‌ها سوالاتی است که دولت فرانسه با هم‌پیمانان آمریکایی، عربستانی و ترکیه‌ای خود مورد بررسی قرار خواهد داد. به هیچ وجه امکان ندارد که مخالفان را در وضعیت کنونی رها کنیم.

لالیو در پایان تاکید کرد: نماینده فرانسه روز شنبه آینده با سلیم ادریس، رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه در ترکیه دیدار و با وی گفت‌وگو خواهد کرد.

پیشتر سلیم ادریس از جامعه جهانی خواسته بود ارتش آزاد سوریه را مسلح کنند.

وی گفت: اگر جامعه جهانی خواهان مشارکت ارتش آزاد در ژنو 2 است باید ارتش آزاد را مسلح کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه در واکنش به انفجارهای اخیر دمشق اعلام کرد: مخالفان راهکار سیاسی سوریه عاملان انفجارهای روز سه‌شنبه در دمشق بودند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: مشخص است این جنایت توسط گروه‌هایی انجام شده که تلاش می‌کنند دستیابی به راهکار سیاسی در خصوص بحران سوریه را به ویژه در مرحله حساس کنونی که برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 تلاش می‌شود به چالش بکشانند.

این وزارتخانه همچنین از هم‌پیمانان روسیه خواست برای دستیابی به راهکار توافق سیاسی در خصوص سوریه و محکوم کردن جنایت‌های تروریست‌ها و حامیان آنها وارد عمل شوند.

پیشتر در دو انفجار در دمشق دست‌کم 14 تن کشته و بیش از 30 تن دیگر زخمی شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد